Marika Väli: kui patsient ei jää rahule

Sotsiaalministeeriumi juures tegutsev tervishoiuteenuse kvaliteedi ekspertkomisjon on mittejuriidiline, mõeldud patsiendi jaoks. On arvatud, et tegemist on arstide seltskonnaga, kes arutavad omavahel patsiendi ravis tekkinud probleeme, mille pärast on esitatud kaebus, ning mille kooskäimisel niikuinii mingit tulemit ei ole. Mõeldakse, et arstide ühtne seltskond niikuinii üksteise peale ei kaeba.

Tegelikult on see 18-liikmeline komisjon aga täiesti erapooletu, liikmetel on lisaks enda teadmistele võimalik kasutada erinevate meditsiinierialade ekspertarvamust.

Tuleme kokku kord kvartalis, viimasel ajal siiski sagedamini - oleneb kaebuste arvust. Tegevuse aluseks on patsiendi kirjalik avaldus, kus ta peab täpselt välja tooma, mida ta komisjonilt ootab. Pöörduja peab andma nõusoleku tema probleemi puudutavaid terviseandmeid uurida ja küsida sellest lähtuvalt ka erinevaid dokumente.

Minult on sageli küsitud, kes on need inimesed, kes pöörduvad selle komisjoni poole. Näiteks eelmisel aastal laekus meile 137 kaebust. See number on aastast aastasse enam-vähem sama suur olnud. Küll aga on tõusnud kinnipeetute kaebuste hulk. Põhiliselt laekuvad kaebused patsientidelt, aga pöörduvad ka patsientide esindusühingud, terviseamet, advokaadid, politsei.

Mis on kaebuste põhjused olnud? Üks teema on kindlasti suhtlemine. Olen nõus, et arstil on aega vähe, aga see tuleb leida, et patsiendile eesootavat selgitada, või rääkida võimalikest tüsistustest. Mõnikord on patsient öelnud, et ta ei saanud aru, ehkki arst on selgituse andnud. Tuleb olla kindel, et patsient ka mõistab, mida talle räägitakse, sest tema allkirjast üksi on vähe. Meil on olnud vaid üksikud juhtumid, kus patsiendi allkiri on jäänud võtmata, probleem ongi pigem selles, et allkiri on küll ravidokumendil olemas, aga patsient ei ole lihtsalt aru saanud, millele ta alla kirjutas. Esimene asi probleemide ennetamises on suhtlus - püüda selgitada, mis patsienti ees ootab, püüda selgitada võimalikke tüsistusi ning selgitada seda kõike inimpäraselt.

Julgen öelda, et probleemiks on ka erinevate linnade raviasutuste suhtumine üksteisesse. Kui Tallinnast tuleb patsient Tartusse ja sealsed arstid ütlevad, et Tallinna omad on kõik valesti teinud või kui Tartust tulnud patsient läheb Pärnusse ja seal öeldakse midagi sellist, siis mina satuksin ka patsiendina segadusse.
Palju kaebuseid on hambaarstide vastu, aga see on ka selge, sest kui küsimus on rahas, siis on patsiendid agaramad kaebust esitama.

Komisjon lähtub oma töös konkreetsest juhtumist, dokumentidest, mis meile on selle tarbeks esitatud. Samuti lähtume meie tööd puudutavatest õigusaktidest ja meditsiinieetika üldpõhimõtetest. Me ei käsitle juriidilisi küsimusi.

Komisjonil ei ole mingit juriidilist õigust ega pädevust, mis minu arvates on vale. Mõistlik oleks väikses riigis üks komisjon, nimetagem seda kuidas iganes, mis otsustab arstliku vea küsimuse. Hetkeolukorras on aga nii, et sotsiaalministeeriumi juures tegutsev komisjon on mittejuriidiline - saame teha haiglatele ja arstidele soovitusi ja ettepanekuid. Nende soovituste eiramisest  midagi ei juhtu, aga senise kogemuse põhjal võib öelda, et kolleegid siiski arvestavad meie tehtud ettepanekuid.

Samas, kui patsient ikkagi ei jää rahule komisjoni otsusega, on tal õigus pöörduda kohtusse ja küsimus määratakse lahendamiseks kohtuarstidele. See on minu arvates enneolematu. Me hakkame seejärel otsima arste, kes on nõus tulema kohtuarstlikusse komisjoni ja me peame juba teist korda seda sama küsimust lahendama.

Leian, et selle koha peal vajaks seadus parandamist. Kas me ei saaks ühe korraga ja ühes komisjonis, kel on juriidiline pädevus, asja ära lahendada nii, et see lähebki sealt kohtusse ja rohkem me sellega ei tegele?

Refereeritud dr Marika Väli ettekandest  seminaril "Arst ja ajakirjanik patsiendi eest seismas: kuidas vältida tüsistusi?"

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

14. august 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

juuli 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.