Nanotehnoloogia ja tehislihaste valmistamine astub üle kooliläve

Uuendusmeelsed Eesti koolid osalevad Tartu ülikooli juhtimisel projektis Quantum Spin-Off, mis viib nanotehnoloogia, tänapäeva teaduse ja kõrgtehnoloogilise ettevõtluse õpilasteni. Projektis tutvuvad õpilased seitsme nanotehnoloogia teemaga, sh tehislihaste valmistamise ja nanoosakeste manipuleerimisega.

Nanoteaduse ja –tehnoloogiatega puutub tavainimene pigem vähe kokku, kuigi põnev nanomaailm on meie ümber alati olnud. „Nanomaailma mõistmiseks puudub Eesti koolide õpetajatel enamasti nanoteaduse tutvustamise kogemus ja ka sidemed nanoteaduse ekspertide ja tehnoloogiat kasutavate ettevõtete külastamiseks,“ rääkis projekti Quantum Spin-Off juht, Tartu ülikooli tehnoloogiahariduse professor Margus Pedaste nanotehnoloogiliste teadmiste omandamise hetkeseisust Eestis.

Projekti koordinaator, TÜ haridustehnoloogia keskuse projektijuht Maarika Lukk tõi välja, et nanoteadus on huvitav ja vajalik, sest pakub palju praktilisi lahendusi, näiteks meditsiinis, hariduses, sõjatööstuses ja kosmoses.

Toomaks nanoteaduse kooliõpilasele lähemale, otsustasidki Tartu ülikooli haridusteadlased viia ellu Euroopa Liidu elukestva õppe projekti „Quantum Spin-Off – kõrgtasemel teaduse ja ettevõtluse viimine koolidesse“. Projekti eesmärk on ehitada sild, mille ühes otsas saavad õpilased lähemalt tutvuda tänapäeva teadusega ning teises kogeda selle rakendamise võimalusi kõrgtehnoloogia ettevõttes. „Samuti soovime inspireerida noori tulevikus valima teaduse ja tehnoloogiaga seotud eriala,“ lisas Lukk.

Õpilastel on võimalik valida seitsme erineva nanoteaduse teema vahel: tehislihaste valmistamine, mikrobioloogilised kütuseelemendid, nanoosakeste manipuleerimine, nanoosakesed ja ioonsed vedelikud õlilisanditena, regeneratiivses meditsiinis kasutatavad materjalid, aatomkontrollitud struktuuride sadestamine ja karakteriseerimine 3D alustel ning inglise keeles tutvustatav teema „Artificial robotic fish with EAP elements“.

Projektis osaleb seitse õpilasmeeskonda – iga nanoteaduse valdkonna kohta üks. Meeskonna suurus võib olla mõnest huvilisest terve klassini.

„Õpilaste meeskonnad õpivad nanovaldkonna õppemoodulite järgi. Lisaks loeb iga õpilasrühm teadusartiklit, mille on nende jaoks välja valinud just selle valdkonna ekspert. Nii saadakse aimu valdkonnast ja teadustekstist. Teadusartikli põhjal koostavad õpilased enda uurimisprojekti ning viimase tulemuste rakendamiseks sobiva äriplaani,“ kirjeldas Lukk projekti käiku.

Teemadega tutvumisel on abiks vastava valdkonna eksperdid Tartu ülikoolist, külastatakse nanotehnoloogia uurimislaborit ja nanotehnoloogiaid kasutavaid ettevõtteid, et avardada  rohkem noorte maailmapilti.

Koolid, kes soovivad projektis osaleda peaksid projekti kodulehelt täitma registreerimisvormi ja saatma Maarika Lukule (maarika.lukk@ut.ee) hiljemalt 6. oktoobril. Kui sooviavaldusi on rohkem kui projektis kohti, siis langetatakse otsus motivatsioonikirja põhjal.

Projekt sai alguse juunis, mil toimus õpetajate koolitus, kus tutvustati nanoteaduse valdkonda, projekti ning selles osalevaid teadusteemasid. 16. oktoobril toimub Tartu lõunakeskuses projekti avaseminar.

Projekt kestab kaks aastat ning see viiakse läbi veel Belgias, Šveitsis ja Kreekas.

Lisainfo: Margus Pedaste, projekti Quantum Spin-Off juht, TÜ tehnoloogiahariduse professor, tel: 737 6021, 515 6095, e-post: margus.pedaste@ut.ee; Maarika Lukk, projekti Quantum Spin-Off koordinaator, TÜ haridusteaduste instituudi haridustehnoloogia keskuse projektijuht, tel: 5039 780, e-post: maarika.lukk@ut.ee.

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

18. detsember 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

november 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

november 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.