Kümnest tuhandest juhist umbes sada ei kõlba sõidukit juhtima

Operatsioonidel “Kõik puhuvad” on nüüdseks juba aastaid jälgitud, kui palju autojuhte on alkoholi tarvitanud või lausa joobes. Naabrusvalve Keskuse juhatuse esimees Peeter Rehema arvates annab see suhteliselt hea läbilõike.

Operatsioonidel “Kõik puhuvad” on nüüdseks juba aastaid jälgitud- kui palju autojuhte on alkoholi tarvitanud või lausa joobes. Naabrusvalve Keskuse juhatuse esimees Peeter Rehema arvates annab see suhteliselt hea läbilõike.

Peeter Rehema andmetel on alkoholinähtudega juhtide osakaal Eesti lõunapiirkonnas olnud üks kuni poolteist protsenti. “Tartus liigub tipptunnil 10 000 sõiduki ringis. Järelikult siis saja juhid ei kõlba sõidukit juhtima-” näitlikustab Rehema.<br />

<strong>Peeter Rehema- liiklusõnnetuse põhjustanute seas on joobes juhte ilmselt tunduvalt enam?</strong>

"Liiklusõnnetuse põhjustanute hulgas on joobes juhtide protsent 13 ja 15 vahel. Inimkannatanutega liiklusõnnetuste puhul ulatub see protsent juba 35-ni ja liiklussurmade puhul on alkoholiga nii või teisiti seotud (kas joobes juht- jalakäija või jalgrattur) 70 protsenti.<br /> Need uuringud on Tartu linna inimeste tehtud. Erakorraline professor Taie Kaasik on seda valdkonda aastaid uurinud nii meil kui Rootsis Karolinska Instituudis."

<strong>Mida nii hulludest numbritest järeldate?</strong>

"Eks ikka seda- et need probleemid on väga sügavalt ühiskonnas sees. Samas on kaalutud- et peaks astuma Euroopa mahajäänud riikide poole- kus on lubatud autot juhtida 0-8 promilliga.<br /> Üks minister on sel teemal kõvasti sõna võtnud ja kurtnud- et meil tekib probleeme juhtide teavitamisega kehtivatest seadustest. See olevat keeruline."

<strong>Mida see näitab- kui inimesel tuvastatakse väljahingatavas õhus alkoholisisaldust näiteks 0-5 promilli?</strong>

"Aastakümneid tagasi kuulsin toonaselt Eesti peatoksikoloogilt dr Heino Noorelt- et alkohol on organismiomane aine. Teatud tingimustel võib organism ise produtseerida alkoholi. Aga ei ole teada ühtegi juhust- kus organismi enda toodetud alkoholisisaldus organismis ületaks 0-05 promilli.<br /> Sellest lähtuvalt on meedikud- sealhulgas psühhiaatrid- kes on joobe tuvastamise eeskirja väljatöötamisel olnud põhitegijad- seadnud lati natukene kõrgemale. Kuna kaasaegsete riistadega on võimalik tuvastada alkoholisisaldust veres alates 0-1 promillist või siis väljahingatavas õhus samas suurusjärgus (0-1 milligrammi alkoholi liitris väljahingatavas õhus)- siis igaks juhuks anti igasuguste seletamatute juhtumite tarbeks n-ö üks kord peale.<br /> Eesti seaduse järgi fikseeritakse seda ala- kus meedikute väljenduse järgi inimene on alkoholi tarvitamise jääknähtudega- kuid tal ei ole võimalik fikseerida joobe tunnuseid- 0-2-st kuni 0-5 promillini. Kerge alkoholijoove fikseeritakse mitmesuguste psühhofüsioloogiliste näitajate järgi. Kerge joobe alampiir on meie seadusandluses seotud 0-5 promilliga. Kerge joove jääb vahemikku 0-5-1-5 promilli; 1-5-2-5 on keskmine joove ja edasi tuleb raske joove- mille tunnusteks on kontakti puudumine- inimene kipub uinuma- ei ole orienteeritud ajas ja ruumis."

<strong>Kuivõrd suureneb risk alkoholijoobe astme suurenedes?</strong>

"On teatav korrelatsioon joobe raskusastme ja toimepandud liiklusväärtegude tagajärgede vahel. Möödunud aastal tulid Saksa uurijad välja gradatsiooniga- milles nad näitasid- et kui 0-5 promilli juures on riski koefitsient võrreldes kaine inimesega kaks- siis 0-8 promilli juures on see 32. Koefitsient näitab inimese šanssi sattuda liiklusõnnetusse.<br /> Sajast tuhandest juhist neli satuvad mingisuguse aja jooksul niikuinii liiklusõnnetusse. Kui aga võtta 100 000 juhti- kellel on 0-5-promilline kerge joove- siis neist satub liiklusõnnetusse poole rohkem - kaheksa."

<strong>Kui palju olete nende reidide käigus tuvastanud joobes juhte ja kui palju jääknähtudega inimesi?</strong>

"Kõigist- kes liiklusest kõrvaldatakse- on olnud kaks kolmandikku joobes juhte ja kolmandik jääknähtudega. Need 0-2-0-5-promillised on niisugused- kes on lõuna kõrvale joonud mitte ühe- vaid kaks õlut- ja liiga vara rooli istunud. Või on nad õhtul pidanud pikema peo ja pole hommikuks saanud piisavalt kaineks."

<strong>Kas karistus sõltub promillidest?</strong>

"Neile- kes jäävad 0-2 ja 0-5 promilli vahele- võib määrata rahatrahvi- aga juhiloa kallale ei minda. Joobes juhtidele kaasneb vääramatult ka juhtimisõiguse peatamine kuueks kuuks.<br /> See pool aastat võib panna küll inimese järele mõtlema- aga ta ei pane joomisriskiga inimest teistmoodi käituma. Psühhiaatrid ei räägi alkohoolikute ja narkomaanide puhul samuti tervenemisest- vaid nad räägivad inimesest- kes ajutiselt ei tarvita neid aineid. Ajutine hoidumine psühhotroopsetest ainetest võib kesta ka selle inimese surmani- aga ei pruugi. Paraku see eraldusjoon ei jookse mitte ainult isiksusi ja tahteomadusi mööda- vaid ka seda pidi- kas on tegemist kroonilise haigega."

<strong>Millises vanuses alkoholi tarbinud juhte olete nende reidide käigus kõige enam tuvastanud?</strong>

"Detailsemat vanuseanalüüsi pole tehtud. Niisuguseid andmeid oleks tehniliselt üsna keeruline kätte saada ja see oleks ka väga töömahukas protsess. Kindlalt võib väita- et kõige rohkem vahelejäänuid on eagrupis 29-49."

<strong>Kas neile vahelejäänutele- kellelt juhiload pooleks aastaks ära võetakse- ka psühholoogilist nõu antakse?</strong>

"Paraku ei. Nii kaugele ei ole meie riik veel jõudnud. Näiteks Ameerikas seab politsei inimesele joobnuna juhtimise ja teatud asjaolude puhul lausa kohustuse pöörduda narkoloogi või psühholoog-nõustaja poole. Ka peab ta külastama vastavaid loenguid."

<strong>Tegelikult oleks see ju normaalne.</strong>

"Oleks küll väga normaalne. Küsimus on ainult selles- kes maksab."

<strong>Inimene ise. Niisugune nõustamiskompleks võiks karistuse hulka kuuluda.</strong>

"Aga see kitsendaks inimese põhiseaduslikke õigusi- sest paneb talle varalise koormise. Ja kindlasti peaks olema seadus- mille alusel seda asja saaks teha."

<strong>On nende juhtide seas- kellel olete alkoholijoobe tuvastanud- palju naisterahvaid?</strong>

"Ei. Naisjuhte on linnaliikluses silma järgi otsustades veerandi ja kolmandiku vahel. Nende osa joobnud juhtide hulgas on aga palju-palju väiksem."

<strong>Huvitav- miks?</strong>

"Naiselik alge: alalhoidlikkus ja ka seaduskuulekus. Statistika näitab- et naised rikuvad vähem liikluseeskirju- veidi vähem satuvad nad ka liiklusõnnetustesse kui sama eagrupi mehed. Aga kui naised satuvad liiklusõnnetusse- siis reeglina on ka tagajärjed raskemad.<br /> Psühholoogid seletavad seda nii- et mees on loomult eksperimenteerija. Avariiohtlikku situatsiooni sattudes on tal tagataskus valmis kolm kuni neli võtet sellest situatsioonist väljatulekuks- naisel aga üks ja ainult üks - kui tekib liiklusõnnetuse oht- siis tuleb vähendada kiirust. 99 juhul sajast see töötab- ühel juhul mitte. Mees- kes on piisava autosõidu koolituse ja kogemusega- otsib ehk ümberpõikamise võimalust- võib-olla sõidab n-ö rallimehe stiilis.<br /> Kindlat piiri- millal üks konkreetne käitumismall on ohutum kui ohutuma variandi otsimine- tegelikult ei ole."

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

9. oktoober 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

september 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

september 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.