Südame koormuse testimine - kas valida ratta- või koormusraja test?

Südame koormustesti tegemiseks on viimastel aastatel tekkinud palju erinevaid võimalusi alates testimisest jalgrattal spordiklubides ning lõpetades kaasaegsete koormusradadega Tartu ülikooli kliinikumis ja Põhja-Eesti regionaalhaiglas.

Südame koormustesti tegemiseks on viimastel aastatel tekkinud palju erinevaid võimalusi alates testimisest jalgrattal spordiklubides ning lõpetades kaasaegsete koormusradadega Tartu ülikooli kliinikumis ja Põhja-Eesti regionaalhaiglas.

“Koormusrada ehk suupärasemalt lint on täpsem - seal tuleb arvesse ka inimese kehakaal; ratta- ehk veloergomeetri testi puhul võtab sadul osa raskust enda kanda-” nendib Eesti üks paremaid spetsialiste koormustestide alal- Põhja-Eesti regionaalhaigla sisekliiniku kardioloogiakeskuse diagnostikaosakonna ülemarst Meelis Vainu. “Euroopas kasutatakse rohkem ratast- Ameerikas linti. Eestis on nii ratta- kui lindikoolkonnad.”

Ta lisab naljatades juurde- et Euroopas oskavad kõik jalgrattaga sõita- Ameerikas- kus enamasti liigeldakse autoga- oskavad kõik kindlasti käia. Ajalooliselt olid esimesteks koormustestideks kümme kükki ja trepist üles-alla käimine- mille eel ja järel mõõdeti pulssi.

<strong>Erinevad võimalused<br /></strong>Meelis Vainu jagab koormustesti vajavad inimesed laias laastus kolmeks: sportlased- terved inimesed ja südamehaiged. Nende organismi koormustaluvuse testimiseks on erinevad võimalused ja ka nõuded. Tippsportlaste tervist kontrollitakse paar-kolm korda aastas vastavates keskustes- näiteks Tartu ülikooli spordimeditsiini osakonnas- kus on sportlastele mõeldud laiem ja paljude lisavõimalustega liikumisrada.

Tervel inimesel soovitab Vainu südant kontrollida lasta umbes üks kord aastas. Eriti vajalik on see näiteks tugitoolisportlastel- kes otsustavad ka ise spordiga tegelema hakata. See on suhteliselt lihtne test- mis annab ülevaate koormustaluvusest ja võimaldab määrata õige treeningkoormuse. Testi ajal tehakse EKG- mõõdetakse vererõhku ja pulsi sagedust.

“Pikapeale on ühiskonnas juurdumas arusaamine- et tervis on kõige tähtsam; vähemalt tippjuhid ja teised stressiolukorras töötajad jõuavad üha sagedamini südant kontrollima-” toob Vainu esile ühe rõõmustava suundumuse. Varem aastaid Tallinna Diagnostikakeskuses töötades oli ta üks neist- kes hakkas koormusteste tegema ja soovitas neid ka 1990ndate aastate alguses suure töökoormusega isikutele ning tippjuhtidele.

Haiglate juures asuvatesse diagnostikakeskustesse jõuavad patsiendid koormustesti tegema siis- kui suunamist on pidanud vajalikuks perearst või kardioloog. Lisaks saab inimene lasta end omal käel testida erameditsiiniasutustes- näiteks tervisekeskustes. Ühe testi hind algab 250 kroonist. Mõned spordiklubid pakuvad oma liikmeile ka soodushinda.

Eesti Kardioloogide Seltsi presidendi Margus Viigimaa sõnul soovitab ka Euroopa kardioloogide selts inimestel enne tervisespordiga tegelema hakkamist teha just südame koormustest. See selgitab välja- kas pole haigusilminguid- mis võiksid treenimisel saada takistuseks- ja aitab valida sobivat koormust. Kui teha aasta pärast kordustest- on hea võrrelda- kuidas süda on treeningule reageerinud.

<strong>Haiglas on turvalisem<br /></strong>Spordiklubis või spaas võiks oma südant testida lasta vaid see inimene- kes ei ole südamehaigusi põdenud ja tunneb end tervena.

“Väike oht jääb alles - kui koormuse tõustes peaks süda seiskuma- pole kõrval arstibrigaadi nagu haiglas-” viitab Viigimaa. Ühtegi sellist kurba juhust ei tea ta nimetada- kuid ütleb- et kuna infarkti haigestuvad üha nooremad inimesed- tuleb olla ettevaatlik. Kindlasti peaks testi tegev töötaja oskama elustamisvõtteid.

“Haiglas on inimene meedikute järelevalve all-” rõhutab ka Meelis Vainu.

Ta on aastaid teinud koostööd professor Toomas Sullingu meeskonnaga. See koolkond taotleb alati parimat taset ning ohutusastet. Eelmisel sügisel muretseti Mustamäe haiglasse kõige kaasaegsem koormustesti aparatuur maailma juhtivalt tootjalt - firmalt General Electric -- mis koos lisavarustusega maksis 400 000 krooni. Võrdluseks: südame koormustesti tegemiseks mõeldud veloergomeeter koos lisavarustusega maksab 50 000 kuni 200 000 krooni.

“See on nagu auto ülevaatusel: mehaanik võib mootorit palja kõrvaga kuulata- aga ta võib auto panna ka stendile ja ühendada juhtmeid pidi testimiskeskusega-” võrdleb Vainu. “Me teeme 99-9 protsenti oma testidest liikuval lindil. Jalgratast kasutame vaid siis- kui inimese tervis ei luba lindil kõndida- näiteks kui tal on põlveliigesed väga haiged.”

Vainu tunneb muret selle pärast- kui koormustest viiakse läbi algelisel tasemel- kuid selle põhjal tehakse kaugeleulatuvaid järeldusi ning antakse kindlaid soovitusi- näiteks treeningkoormuse valimisel.

Viigimaa lisab- et ta on maailmas näinud ka koormustestivõimalusi- mida Eestis veel ei ole. Näiteks on olemas sõudeergomeeter sportlastele. Seal töötavad teised lihased kui veloergomeetril ning seega saab vastava spordialaga tegelejat paremini nõustada.

Veel on olemas võimalus vändata pedaale ise pikali olles - see testimisvõimalus on mõeldud inimestele- kes ei saa mingil põhjusel- näiteks tasakaaluhäirete tõttu- lindil kõndida ega jalgrattal sõita.

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

MEDICUM otsib PEREARSTI / ABIARSTI, PEREMEDITSIINI RESIDENTE, KODUÕDE

Medicum Tervishoiuteenused AS

07. juuni 2018

Meditsiini­uudised

15. mai 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

mai 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.