Kliinikum lõi erakorraliste jaoks cito-kohad

Alates veebruarist muutus kliinikumis eriarstide ambulatoorse vastuvõtu kord. Senist süsteemi täiustati erakorraliste haigete paremaks teenindamiseks cito-kohtade loomisega. Kuidas uus süsteem toimib ja millised on esimesed tulemused, sellest räägivad cito-süsteemi idee algataja prof. Raul Talvik ja klienditeeninduse teenistuse direktor Kai Ird.

Alates veebruarist muutus Tartu ülikooli kliinikumis eriarstide ambulatoorse vastuvõtu kord. Senist süsteemi täiustati erakorraliste haigete paremaks teenindamiseks <em>cito</em>-kohtade loomisega. Kuidas uus süsteem toimib ja millised on esimesed tulemused- sellest räägivad alljärgnevas intervjuus <em>cito</em>-süsteemi idee algataja prof. Raul Talvik ja klienditeeninduse teenistuse direktor Kai Ird.

<br /><strong>Professor Raul Talvik- kuidas <em>cito</em>-kohtade loomise idee tekkis?</strong>

<strong>Raul Talvik:</strong> "Haigeid- kes tahavad arsti juurde saada- ei tohi käsitleda halli massina. Haiget tuleb käsitleda lähtuvalt tema seisundist ja meie võimalustest. Kõik ei saa kohe arsti juurde- ja ei peagi saama. Aga on ka selliseid haigeid- kes peavad kohe abi saama.<br /> Erakorraline ja plaaniline meditsiiniabi jaotus kõlbas umbes kümme aastat päris hästi. Kliinikumis tekkis Eestis esimesena erakorralise meditsiini osakond. Kui see käivitus- siis esialgu vaatasime rõõmuga- et nüüd pääsevad kõik haiged löögile. Kuni selle hetkeni- kui hakkas koitma- et mida me siis tegelikult teeme: laseme haige seisundil halveneda- et ta oleks küllalt “küps” EMOsse vastuvõtmiseks.<br /> Saime aru- et tuleb taastada erakorralisuse printsiip ja nimetada ümber haigete definitsioonid. Vältimatu abi on ikkagi see- kus haige vajab abi 24 tunni jooksul - vastasel juhul tekib mingi püsiv puue- tõsine tervisekahjustus või surm. Praegu seda vältimatu abi piiri nii hästi antud ei ole.<br /> Meie fikseerisime erakorralisuse piiri mõttes nädalaga. Need haiged selekteeritakse välja esimese arsti poolt- kes teda näeb - on see siis perearst või mõni eriarst- kes oma kogemuse põhjal otsustab- kas patsient peab saama abi kohe või võib ta natukene kauem oodata. Klienditeenindaja ei ole ju võimeline telefoni teel seda tegema."

<strong>Mitu eriala cito-süsteemiga on liitunud?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Süsteemiga on liitunud 27 osakonda 49-st. Osakondi- kus on tekkinud vajadus avada <em>cito</em>- lisandub järjest. Näiteks günekoloogile vastavate aegade avamine ei ole vajalik- sest kliinikus töötab igapäevaselt valvearst. Iga kliinik ise otsustab- kas nad näevad vajadust <em>cito</em>-aegade kehtestamiseks või mitte. Mõnel erialal (neuroloogia- neurokirurgia- uroloogia) oleme avanud ka topelt <em>cito</em>-ajad- kuna nõudlus on kujunenud sedavõrd suureks."

<strong>Raul Talvik:</strong> "Kaks <em>cito-</em>aega on praegu piir. Nii päris ei saa- et teeme pooleks. Eks aeg näitab - iga kuu toob midagi uut ja huvitavat juurde. Loodame- et seda võimalust ei hakata kuritarvitama- need ajad on ikkagi neile- kes seda tõsiselt vajavad."

<strong>Milline kliinik <em>cito</em>-süsteemiga kõigepealt ühines?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Juba aasta tagasi olid meil kardioloogide PC-ajad (<em>cito</em>-ajad perearstile). Kardioloogid algatasid selle tegevuse- mis on kasutusel nüüd ka teistes kliinikutes."

<strong>Kuidas need cito-ajad täpsemalt organiseeritud on?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Eriarsti vastuvõtt kestab näiteks kella 8-12. Praegu on kõikides kliinikutes <em>cito</em>-vastuvõtuks broneeritav aeg nn “teine aeg” vastuvõtuaja algusest (selle näite varal siis 20-minutilise intervalli korral ajavahemik kella 8.20- 8.40). See on üks osa tavavastuvõtust."

<strong>Tuleb see siis millegi arvel või mitte?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Ei tule millegi arvel."

<strong>Raul Talvik:</strong> "Mõnes mõttes siiski. Järjekorras olnud patsient liigub ühe võrra tahapoole."

<strong>Kai Ird:</strong> "Kui <em>cito</em>-aeg kahe nädala jooksul ei täitu- siis saab selle kohe esimene helistaja. Tühjaks ei jää see aeg niikuinii. Kui alguses pidid klienditeenindajad iga päev käsitsi <em>cito</em>-aegade graafikuid üle vaatama ja parandusi tegema- siis nüüd teeb seda juba arvutiprogramm automaatselt."

<strong>Raul Talvik: </strong>"Aeg ei lähe mingil juhul kaduma. Siiski arvan- et selline asi õigustab ennast- kuigi inimesed võivad nuriseda. Kui vaadata mitte ainult ennast- vaid seda- et teine on ka inimene- siis peaks ikkagi aru saama- et kui teine arst arvab- et patsient vajab kiiresti abi- siis ta ka vajab seda."

<strong>Kas olete perearstidelt juba tagasisidet saanud?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Siiani on kõik arstid- kes on etteregistreerimiskeskusesse helistanud- positiivselt üllatunud olnud niisugusest võimalusest kuuldes. On tulnud ka signaale- et <em>cito</em>-kohti võiks rohkem olla. Just sellistel erialadel nagu neuroloogia- neurokirurgia ja uroloogia. Nurisetakse ehk natukene selle üle- et mis kiire see kaks nädalat nii väga on- lubati ju seitset päeva.<br /> Märtsis oli meil <em>cito</em>-aegade täituvus 65 protsenti- aprillis juba 95 protsenti. See ongi ju eesmärk- et need ajad täituksid. Just nendele- kellel seda väga vaja on."

<strong>Raul Talvik:</strong> "Norra meditsiiniteoreetik John ¨vretveit on öelnud- et me peame rahuldama nende inimeste vajadused- kes seda kõige rohkem vajavad. Eesti järjekorrad on võrreldes Euroopaga ikkagi päris lühikesed. Kui jätta kõrvale üksikud erialad- kus oli nõukogude ajal n-ö suur punn ees- kus ei saanudki midagi teha.<br /> Näiteks silmakae lõikusi ei tehtudki ju üldse. Seetõttu kuhjus suur hulk haigeid- kes vajasid neid teenuseid. Nemad peavad nüüd pikas järjekorras ootama ja mõnes mõttes õigusega nurisevad ka- et kuidas ei ole võimalik varem saada jne. Praegu opereeritakse neid- kes oleksid pidanud eelneva kümne aasta jooksul olema opereeritud. Ka selles järjekorras tõstetakse tõsisemad haiged järjekorras ettepoole. Järjekorra leevendamiseks on sellest kõigest vähe.<br /> Igal aastal haigestub ju mingi kindel hulk inimesi. Tervishoiuorganisatsioon vastab sellele hulgale. Kui nüüd selgub- et kümne või kahekümne aasta jagu patsiente tuleb korraga opereerida- siis loomulikult ei jõuta."

<strong>Kuidas erialatohtrid ise <em>cito</em>-aegadesse suhtuvad?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Negatiivset vastukaja küll ei ole olnud. Tegelikult on see nende jaoks ju tavapatsient- mingeid privileege selles mõttes ei ole."

<strong>Raul Talvik:</strong> "Eelnevalt käis ringkiri ka mööda kliinikumi- et niisugune asi on tulekul- mida arvate? Kehitati vaid õlgu- et nagunii pannakse haigeid järjekorda- nende jaoks vahet ei ole."

<strong>Ega EMO töötajad vist veel ei tunneta- et tööd oleks vähemaks jäänud?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Vara veel. Kuus kuud peaks möödas olema- siis saab juba ka esimesi tõsisemaid kokkuvõtteid teha."

<strong>Kas teistest maakondadest saavad perearstid ka <em>cito</em>-aegu?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Nii pere- kui eriarstid. Ainukene tingimus on see- et patsient ise e-kirja saates või klienditeenindusse helistades ei saa seda aega endale kinni panna. Vastuvõtuaegu saavad broneerida ainult perearstid või erialaarstid."

<strong>Raul Talvik:</strong> "See tagab ka saatmise kvaliteedi. Enne- kui arst ei ole oma hinnangut andnud- ei saa ju keegi määratleda- kui raskes seisundis inimene on. Ta võib küll ise arvata- et peaks kohe spetsialisti vastuvõtule saama. See süsteem ongi üles ehitatud sellele põhimõttele- et tohter teab- mis tohter teeb."

<strong>Millistes piirides <em>cito</em>-vastuvõtu ajad kõiguvad?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Tänase seisuga (10. mai - <em>Toim</em>.) on enamikule erialadele võimalik saada 15. mail- see tähendab tegelikult kolmandal päeval- sest nädalavahetus jääb vahele."

<strong>Raul Talvik:</strong> "Kohe homseks ei saagi. Siin hakkab mängima asja tehniline külg. Kui saaks homseks- siis peaksime ootama täna õhtuni- kas mõni teade tuleb. Aga kui ei tule- siis homseks ei saa me enam seda kohta täita. Üks päev peab ikka varuks olema- et aeg tühjaks ei jääks."

<strong>Kai Ird:</strong> "Kõik patsiendid ei ole ju Tartust. Kui klienditeenindaja ütleb- et homseks on vaba aeg- ei pruugita kohe näiteks Ida-Virumaalt kohale jõuda. Inimesed peavad ikka mõne päeva ette teadma- et oma tegemisi ja elu sättida."

<strong>Kas <em>cito</em>-aegu kasutatakse Tartu-siseselt rohkem kui väljastpoolt?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Niisugust statistikat ei ole me veel teinud. Oma kogemus ütleb- et Tartu perearstid kasutavad ikka rohkem."

<strong>Raul Talvik:</strong> "Tartu ümbrus ja Lõuna-Eesti moodustab umbes 60 protsenti- 40 protsenti on mujalt. Minu jaoks täitsa jahmatav - see 40 protsenti on ikka päris palju."

<strong>Kai Ird:</strong> "Väljapoolt Tartu maakonda on enamuses saatjateks erialaarstid. Siitpoolt saadavad rohkem perearstid."

<strong>Kui suure osa moodustavad <em>cito</em>-ajad vastuvõttude üldmahust?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "<em>Cito</em>-vastuvõtu ajad moodustasid aprillis vastuvõttude kogumahust seitse protsenti. Märtsis oli see protsent neli. Aprillis oli üle kuuesaja juhu. Mai tõmbab juba tagasi- 580 peale. Peale tuleb suveperiood- erialaarstide puhkuste ajad. Kuue-seitsmesaja vahele võiks <em>cito</em>-aegade arv jääda küll.<br /> Aeg näitab- et iga aastaga ühtlustub vastuvõttude arv kuude lõikes. Päevas käib majast (Maarjamõisa polikliinik) sisse-välja kuni kolm tuhat inimest. Registratuurist käib päevas läbi tuhande ringis. Helistajaid on üle kahekümne tuhande kuus- päevas teeb see saja ringis ühe töötaja kohta."

<strong>Raul Talvik:</strong> "Esimesel kuul oli 18 juhtu- siis tuli 180- nüüd on kuuesaja ringis. Ega ta nüüd väga mõnus ei ole. Selles mõttes- et see näitab ju varjatud raskeid haigeid. Mida väiksem oleks see number- seda tervemad oleksid inimesed. Algusest peale oleme hinnanud- et see protsent võib tõusta kümneni."

<strong>Sain aru- et kliinikumis registreeritakse vastuvõtuaegu ka interneti teel.</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Kes ei taha telefonijärjekorras oodata- saab registreeruda ka e-kirja teel. Kliinikumi kodulehel (<a href="http://www.kliinikum.ee">www.kliinikum.ee</a>) on olemas vastav vorm- mida täites ja meile saates võtab klienditeenindaja ühe tööpäeva jooksul e-kirja saatnuga telefoni teel ise ühendust.<br /> Praegu on etteregistreerimiskeskuses pidevalt telefonitööd tegemas kaheksa inimest. Kaks on varuks- mina ise ka. Etteregistreerimise telefonil (731 9100) teenindame helistajaid esmaspäevast reedeni kella 8-18. Nädala alguspäevad (eriti esmaspäev) on kõige kõnederohkemad. Helistajaid on korraga palju ning seetõttu on tihti väga kiire. Pärastlõunane aeg on reeglina vaiksem. Oleneb ka nädalapäevadest: nädala algus on töisem- neljapäev ja reede on rahulikumad."

<strong>Kas siis inimesed ei läbe tõesti telefoni otsas natukene oodata?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Oodatakse maksimaalselt kolm minutit. Eks ootajale tundub aeg ikka hästi pikk. Kõned on ju ka erineva pikkusega.<br /> Selles mõttes võib patsiente küll kiita- et nad on hakanud teatama- kui ei saa registreeritud ajal tulla- on hakatud aegu annulleerima. On ka neid- kes helistavad sama päeva hommikul. See on muidugi natukene raskem variant- sest siis ei pruugi alati leiduda patsienti- kellele see vabanenud aeg kohe sobiks."

<strong>Kui arsti vastuvõtt on hästi pika aja peale ette kirja pandud- kas siis tuletatakse meelde ka?</strong>

<strong>Kai Ird:</strong> "Praegu veel seda süsteemi ei ole- aga meil on plaanis hakata teavitama patsiente paar päeva enne vastuvõtu aega. Selliseid juhuseid on küll- et patsiendid ise helistavad üle ja kontrollivad- et kas neil ikka on õigesti meeles. Seoses eHL-projekti käivitumisega läheb nüüd natuke aega- et sellist asja teha- aga plaanis on."

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

SA IDA-VIRU KESKHAIGLA otsib kolme juhatuse liiget

Ida-Viru Keskhaigla

15. august 2018

LOOTE ULTRAHELISKRIINING OÜ otsib MEDITSIINIÕDE

Loote Ultraheliskriining OÜ

31. juuli 2018

Meditsiini­uudised

12. juuni 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

juuni 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.