<strong>Kai Kimmel</strong><br />Eesti Apteekrite Liidu esinaine<br />Teeksin ranget vahet ravimite ja toidulisandite-loodustoodetevahel.<br />Ma ei tea ühtki tõsiselt võetavat põhjust- miks peaks keegiavalikult reklaamima ravimeid.<br />On ju ravim mõeldud ainult individuaalseks kasutamiseks kindlahaiguse või haigustunnuste puhul.<br />Seda- kas keegi vajab üht või teist ravimit- otsustagu ainult selleala spetsialist: retseptiravimite kasutamise otsustab arst jakäsimüügi ravimite valiku üle otsustab apteeker.<br />Selleks- et arst ja apteeker oskaksid õigeid valikuid teha- tulekskogu tähelepanu suunata koolitamisele.<br />Igasugune avalik ravimi reklaamimine on ebaeetiline ja taunitav.Aga see- mis toimub tervisetoodete reklaami vallas- on sõnaotseses mõttes hullus.<br />Postkastid on täis reklaamlehti- lisaks ajalehed- ajakirjad. Müüktoimub lisaks veel interneti teel- võimalik on kaupu tellidakataloogidest- oluliselt toimib ka inimestevaheline nn käest-kättemüügi süsteem.<br />Ja nii on soovitajateks-müüjateks mistahes inimesed tänavalt -keegi pole neist enamasti kunagi meditsiini algteadmisi kõrgkoolisomandanud. Vastutustundetult kasutatakse ära tõsiasja- et kõigetähtsam on inimesele tervis.<br />Reklaamid lubavad imesid: paks saab peenikeseks- pime nägijaks jajalutu tõuseb jalgele.<br />Kuid siiski tahan öelda veel seda- et kui arst esineb avalikkuseees üldhariva loenguga tervise valdkonnast ja soovitab seejuuresmõnd loodustoodet või ravimtaime- aga ei reklaami sealjuures mingikindla firma kindlat toodet- ei näe ma selles tegevuses midagitaunitavat.<br />Kui ta räägib neist kui imeravimitest- kutsub loobuma teisespetsialisti määratud retseptiravimist ja lubab kindlat paranemist-käitub ta minu arvates ebaeetiliselt ja taunitavalt.<br /><br /><strong>Risto Kukk</strong><br />Ravimitootjate Liidu projektijuht<br />Praegu on probleemiks avaliku elu tegelaste (kelleks on ka tuntudarstid) tehtav toidulisandite reklaam üldsusele.<br />Ravimite puhul on asi selge: üldsusele suunatud ravimireklaamis onvastavalt ravimiseadusele keelatud kasutada materjali- mis sisaldabviiteid filmi-- televisiooni-- meelelahutus-- spordi- või mõneleteisele avaliku elu tegelasele- tuntud arstile või teadlasele-arstiteadusliku või farmaatsiaorganisatsiooni seisukohtadele-joonis- ja nukufilmitegelaste kujutistele.<br />Kuid reklaami lugevad inimesed ei tee enamasti vahet ravimil jatoidulisandil- mistõttu taolised reklaamid suunavad ka ravimitvajavaid patsiente tarbima ravimi asemel toidulisandit. Niiotseselt kui ka kaudselt illusiooni loomine loodustoodetest jatoidulisanditest kui ravimitest on taunitav. Samuti mõjub arstireputatsioonile halvasti- kui ta reklaamib toodet- mille toime polepiisavalt teaduslikult tõestatud.<br /><br /><strong>Toomas Asser</strong><br />Kliinikumi arstiteaduskonna dekaan<br />Eesti arstieetika koodeksis on öeldud- et arstil on sobimatureklaamida nii trükistes- raadios kui ka televisioonis igasuguseidmeditsiiniteenuseid- nende hulgas eriti hügieeni- võiravivahendeid.<br />Sellest enamik arste ka lähtub. Ravimiseaduse ja reklaamiseadusekaudu on tegemist küll ühe detailsemalt reglementeeritudvaldkonnaga- kuid sellele vaatamata on eritõlgendused alati ikkagivõimalikud.<br />Isegi kui seaduslikult pole justkui millegi suhtes eksitud- oneetiline vastuolu vähemalt arstkonna jaoks tajutav jataunitav.<br />Samuti arvan- et nii arstidel kui ka teadlastel on oma nime jaametit kasutades eetiliselt sobimatu osaleda ravimisarnaste ainetepropageerimisel.<br />Mõned arstliku tegevuse üksikprotseduurid võivad reklaamitunarõhutatud innovatiivsuse ja näilise lihtsuse tõttu ühel hetkeltunduda pigem laiatarbekaubana või kommertstootena kui arstlikutegevusena. Seda isegi ilma konkreetse arsti nime ja ametitmainimata.