Toitumisspetsialistid töötasid välja seedetervise parandamise nõuanded

Maailma Gastroenteroloogia Organisatsiooni
(WGO) toitumisspetsialistid töötasid välja suunised, mis aitavad parandada
inimeste seedetervist. Eile avalikustatud uuringust selgus, et 2/3 Eesti
naistest kannatab seedehäirete all.

Seedekulgla haigused ja funktsionaalsed seedehäired (kõhukinnisus, ärritunud soole sündroom, düspepsia, puhitus) on tingitud mitmest tegurist, mille hulgas on toitumisharjumused ja elustiil, teatas Maailma Gastroenteroloogia Organisatsioon. Üldiselt seostuvad seedehäired olulise ebamugavustunde, töövõimetuse, perekonnaelu probleemide, suurte tervishoiukulude ning töölt puudumise ja muust produktiivsest tegevusest kõrvalejäämisega. WGO läbi viidud 50 riiki hõlmav uuring näitas, et Euroopas on seedehäired umbes 40–80 miljonil inimesel ja sellega seonduvad kulud ulatuvad umbes 5,1 miljardi euroni. Samuti kannatab 2/3 Eesti naistest vanuses 25-50 seedehäirete all.

WGO seedetervise parandamise nipid:
· Sööge rohkem looduslikku toitu (puuvili, aedvili, teraviljatooted) ja kala.
· Tarvitage vähem rasva (eelkõige küllastunud ja transrasvu), praetud toite ja rasvast liha.
· Sööge hapendatud tooteid, mis sisaldavad probiootikume, mille mõju on kliiniliselt tõestatud.
· Tarbige palju vedelikku, aga mitte liiga palju kohvi ega alkoholi.
· Sööge korraga vähem, aeglaselt ja mäluge toit korralikult läbi. Neli või viis väiksemat einet päeva jooksul on kordi parem kui kaks või kolm suurt kõhutäit.
· Parandage oma eluviise: liikuge, hoidke stressi ohjes ja ärge suitsetage.
· Hoidke tervislikku kehamassi indeksit, ülekaalulistel inimestel esineb rohkem seedehäireid.
· Lisage kiudainerikkaid toiduvalikuid, näiteks 5 portsjonit puu- ja juurvilja päevas ning suurenda igapäevast täistera ja/või kaunviljade tarbimist.
· Eelistage liha, mille rasvasisaldus on väiksem, näiteks kana, kalkun, jänes... või looma-, sea- ja lambaliha taisemaid lõike.

Konkreetsete seedehäiretega seotud elustiili- ja toitumisnipid:
* Kõhukinnisus: ärge sööge liiga palju valku ja küllastunud rasvu sisaldavat toitu, eelistage kiudaineterikast toitu ja probiootikume. Liikuge rohkem ja jooge piisavalt vett.
* Puhitused: sööge aeglaselt ja ärge sööge korraga palju. Ärge sööge palju kaunvilju ega kapsast, ärge jooge palju koolat ega karastusjooke ning ärge närige palju nätsu (eriti suhkruvaba).
* Ärritunud soole sündroom ja funktsionaalsed seedehäired: sööge kindlatel kellaaegadel. Vältige rasvu (eelkõige transrasvu). Et sool regulaarselt tühjeneks, peaksite tarbima mõõdukalt kiudaineid ja eelistama probiootikume.
* Düspepsia: ärge pange vööd liiga kõvasti kinni ega heitke kohe pärast söömist pikali. Piirake rasvade ja piimatoodete (v.a jogurti) tarbimist. Vältige happelisi toite ja karastusjooke.
* Refluks ja kõrvetised: sööge korraga vähem, aga sageli ja aeglaselt. Vältige praetud toite, vürtse, piparmünti, happelisi puuvilju ja tomateid.
* Laktoositalumatus: valige puuviljad ja jogurtid, mis sisaldavad probiootikume, eelkõige Streptococcus thermophilus’t ja Lactobacillus bulgaricus’t.

WGO on kampaania jaoks avalikkusele ja tervishoiutöötajatele koostanud kasulikke materjale seedetrakti tervise ja toitumise kohta. Nende seas on toitumispüramiid, mida seedetrakti tervise parandamisest huvitatud kasutada saavad. WGO on teinud ka DVD, kus on intervjuud Euroopa juhtivate asjatundjatega ning probiootikume puudutavad juhtnöörid tervishoiutöötajatele ja toitumisspetsialistidele. Kõik need materjalid on kättesaadavad aadressilt www.activedigestivehealth.com.

Maailma Gastroenteroloogia Organisatsioon (WGO)
Maailma Gastroenteroloogia Organisatsioon moodustati 1935. aastal ja registreeriti 1958. aastal ning see seob 103 riiklikku ja nelja piirkondlikku gastroenteroloogia ühendust, kuhu kuulub kogu maailmas üle 50 000 liikme. Selle eesmärk on kvaliteetse, ligipääsetava ja sõltumatu hariduse ja koolitusega edendada tavainimeste ja tervishoiutöötajate teadlikkust seedehäirete esinemisest kogu maailmas ja nende optimaalsest ravist. Iga aasta 29. mail tähistab WGO rahvusvahelist seedetrakti päeva, kus keskendutakse ühele gastroenteroloogia teemale või seedetrakti tervise ja haigustega seotud olulisele küsimusele. 2008. aasta loosungiks on valitud „Optimaalne tervis ja toitumine”.

Lisainfo:
Piret Pert
5252001
666 0601

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

4. detsember 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

november 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

november 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.