Päevitada tasub harjumuspärases kliimas

Arst Tiiu-Liis Tigane selgitab, et
ultraviolettkiirgus on kolme lainepikkusega: UVA, UVB ja UVC - neist viimati
nimetatu on kõige tugevama vähki tekitava toimega, kuid see neeldub atmosfääris
ja maapinnani peaaegu ei jõua.

UVB-kiirgus mõjutab naha pindmist kihti, tuues kaasa päikesepõletuse ning kaitsereaktsioonina naha pruunistumise ehk päevituse, põhjustades ühtlasi naha enneaegset vananemist ja nahavähi teket. UVA-kiired tungivad sügavamale nahka ja võivad olla pigmentrakkudest tekkiva nahavähi melanoomi põhjustajaks, rääkis Tigane Sakalale.

Päikesekiirgusel ja solaariumil arsti sõnul vahet ei ole: solaarium põhjustab samuti naha vananemist ning suurendab nahavähi riski.

«Kui tahate, et teie nahk oleks ilus ja terve, ei maksa solaariumi minna. Ohutum on kasutada isepruunistuvaid kreeme,» ütleb ta.

D-vitamiini sünteesiks ja meeleoluhäirete ennetamiseks on inimesel päikesevalgust siiski tarvis. Organismile vajaliku D-vitamiini annuse saame kätte ka päikeselisel päeval tänaval kõndides, kui nägu, käevarred ja jalasääred on paljad.

Inimesi on hakatud teavitama UV-indeksist. Kõrgrõhkkonna ja pilvitu taeva korral tõuseb ultraviolettkiirgust kinni hoidev osoonikiht kõrgemale ja on hõredam. Nii jõuab rohkem UV-kiirgust maapinnani. Eestis see indeks üldjuhul üle kaheksa ei tõuse.

UV-indeks on kõrge vaid mõne tunni jooksul keskpäeval. Seepärast ei soovitata päevitada kella 12 ja 14 vahel. Parem on seda teha hommikul ja õhtul, mil päike ei ole nii ere.

Kõige tervislikum on päevitada piirkonnas, kus inimene on sündinud, sest selle päikesekiirguse intensiivsusega on tema organism juba pisikesest peale harjunud.

Tiiu-Liis Tigase sõnul on nahavähi, eelkõige melaoomi juhud, osoonikihi üldise hõrenemise tõttu ilmselgelt sagenenud.

Ta hoiatab, et UVA-kiirte eest, mis tungivad kõige sügavamale, kreemid ei kaitse. «Kreemide kasutamine võimaldab viibida päikese käes kauem. Nendega välditakse küll päikesepõletust, kuid nahavähi oht kasvab, sest UV-kiirte kogudoos suureneb.»

Lõpuks rõhutab Tiiu-Liis Tigane, et igasugust nahamuutust tuleb kindlasti näidata nahaarstile, mitte minna sellega ilusalongi.

Indeks:

UV-indeks näitab riski suurust.
• Kui UV-indeks on alla kahe, siis see tervisele halba ei tee.
• Kui UV-indeks on 3—5, on mõistlik päevitades algul piirduda 30—60 minutiga.
• Ettevaatlik tuleb olla, kui indeks on üle 5.
• Eestis ulatub UV-indeksi maksimaalne väärtus suvise keskpäeva paiku 7,5-ni.

Allikas: Tõravere observatoorium

Lisa kommentaar

  • Ketlin Beljaev

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

11. september 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

september 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.