Kollatähni kärbumine ohustab eelkõige eakaid naisi

Võrkkestal asuva tsentraalse
nägemisteravuse ja värvide tuvastamise punkti ehk kollatähni ealise
degeneratsiooni tunnuseks on aeglane, kuid järk-järguline detailse nägemise
nõrgenemine või täielik kadumine.

Kollatähni kärbumisele (AMD, age-related macular degeneration) on iseloomulik, et objektide vaatamist segab nägemisvälja keskel asuv tume laik või udused täpid, mis tekitavad ajalehte lugedes tunde, nagu osa tähtedest oleks puudu. Ka objektide kuju ja kontuur on hägune ning moondunud, kirjutas tarbija24.

Maakuli degeneratsiooni geenid avastati alles 2006. aastal ning nende uurimise töörühma juhiks on New Yorgis Columbia ülikoolis eestlane Rando Allikmets.

Haigusel on kaks vormi: kuiv vorm (85 kuni 90 protsenti) ja märg vorm (10-15 protsenti). Kuiva vormi korral kahjustub nägemine enamasti aeglaselt, märja vormi korral võib kaotada lugemisvõime juba mõne kuuga.

Kuiva degeneratsiooni puhul aitab tervislik toitumine ja mikrotoitaineid sisaldavad toidulisandid - luteiin, zeaksantiin, tsink ja antioksüdatiivsed C- ja E-vitamiin.

Märja degeneratsiooni ravitakse veresoonte kasvu pärssivate ehk anti-VEGF preparaatide silmasiseste süstidega.

Silmaravimite tootja Bausch Lomb'i piirkonna juht Susanne Krause sõnul peaks paljud eurooplased alates 45.-50. eluaastast külastama silmaarsti palju tihedamini kui seda tehakse.

Ida-Tallinna Keskhaigla silmaarst Veiko Reigo sõnul ohustab haigus enim kõrges eas naisi ning riskifaktoriteks on geneetiline eelsoodumus, suitsetamine ja toitumisharjumused.

Toidu osas on tähtis küllastatud ja küllastamata rasvhapete tasakaal ja roheliste aedviljade - spinati, brokoli, herneste, rohelise salati, lehtkapsa jms tarbimine.

Euroopa ja USA toitumisorganisatsioonid soovitavad tarbida rohelisi aedvilju kuni viis korda päevas.

Maakula pigment sisaldab kahte karotenoidi: luteiini ja zeaksantiini. Need karotenoidid kaitsevad silma reetinat ehk võrkkesta fotooksüdatiivse stressi eest.

Haiguse ennetamiseks vajalikku 6 milligrammi luteiini saab näiteks 60 kilost tomatitest, 40 kilost kapsast, 23 kilost porganditest, 300 grammist hernestest, 300 grammist brokolist või 100 grammist spinatist.

Luteiini ja zeaksantiini tarbimine on lisaks eakamatele ajutiselt (1 kuni 2 kuu pikkuse kuurina) kasulik ka kõikidele, kes plaanivad näiteks suusa- või soojamaareisi ehk teisisõnu lähevad erksa päikesevalguse kätte.


Loe tarbija24.ee uudist pikemalt.

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

11. september 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

september 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.