Halb füüsis soodustab luumurde

Füüsiline vormisolek aitab osteoporoosi nii
ennetada kui sellega koos paremini elada

“Mis taastusravi? – mul on ju luud hõredad, ma pean ju ennast hoidma,” – umbes nii võib mõelda osteoporoosi põdev inimene. Seetõttu on raviprotsessis meedikute teadlikkus võimalustest väga tähtis.
On tõsi, et arstidel on ravis erinevaid kogemusi – mõni patsient on saanud hea treeningu ja muutunud teadlikumaks kehahoiu suhtes, mõnel on näiteks valud vähenenud. Aga ka võimlema minnes võib patsient kukkuda, ebaõigeid koormusi rakendades ja vales asendis olles suureneb luumurru risk (kõige enam lülisamba murdude osas).

Mida taastusravi annab?
Osteopeenia ja osteoporoosi korral on taastusravi suunatud luutiheduse säilitamisele/suurendamisele, kukkumiste ennetamisele ja valude vähendamisele; murru järel vajab inimene taastumisperioodil sageli probleemist lähtuvaid ja ka kohaspetsiifilisi harjutusi. Viimastel aegadel on palju uuritud, kuidas saada patsiendid iseseisvalt efektiivsemalt harjutama. Parimat tulemust on seni andnud käitumuslik-kognitiivne nõustamine.

Füüsiline aktiivsus
Liikumine kaitseb luu massi hõrenemise eest ja võib isegi luid tugevdada. Seega saab püstises asendis teostatavat aeroobset treeningut kasutada osteoporoosi profülaktikas ja ravis.
Siin toimib lisaks lihasjõu treenimisele gravitatsioonijõud. Arvatakse, et see annab luudele soodsat koormust ja aktiveerib osteoblaste, mis mõjuvad hästi luu taastumisele.
Patsiendile tuleks soovitada regulaarseid igapäevaseid 30–60minutilisi aeroobseid trenne. Luu tugevdamiseks ja osteoporoosi ennetamiseks sobib hästi kõnd, matkamine, tants, kepikõnd, pallimängud jne. Glükokortikoidravi saavatele inimestele soovitatakse käimist 3–5 km päevas. Osteopeenia ja ühe osteoporootilise luumurru korral soovitatakse harrastada trepikõndi, käimist, stepaeroobikat ja vesivõimlemist. Osteoporoosi korral on soovitav kõnd ja vesivõimlemine.
Lihastreening
Kuna lihastreeningu mõju luude tugevdamisel on lokaalne, siis treenida tuleb erinevaid suuri lihasgruppe üle keha. See elavdab verevarustust, misläbi paraneb ka luu troofika ja osteoblastide aktiivsus. Selleks, et saada kogu skelett tugevamaks, tehakse harjutusi selja-, üla- ja alajäsemetele.
Korraga tehakse ligi 10 harjutust 8–12 korda ja nii 2–3 seeriat. Lihastreeningu järel vajab patsient puhkeaega, seetõttu on sobiv rütm 2–3 treeningkorda nädalas.

Loe kogu artiklit 25. novembri Meditsiiniuudiste paberlehest

Lisa kommentaar

  • Egle Raadik

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

PÕHJA-EESTI REGIONAALHAIGLA otsib JÄRELRAVI KLIINIKU JUHATAJAT

Põhja-Eesti Regionaalhaigla SA

10. detsember 2018

PÕHJA-EESTI REGIONAALHAIGLA otsib DIAGNOSTIKAKLIINIKU JUHATAJAT

Põhja-Eesti Regionaalhaigla SA

03. detsember 2018

Meditsiini­uudised

6. november 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

november 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

oktoober 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.