Novaator: DNAd kaitsev valk seisab vastu vananemisele

Mõned aastad tagasi avastati valk Sir2,
mille aktiivsus aitab kaasa pärmseene eluea pikendamisele.

Sellel valgul on kaks funktsiooni – esiteks hoida tagasi teatud geenide avaldumist, teiseks parandada katkist DNAd. Liikudes DNA ahelate katkestuskohale peavad Sir2 molekulid hülgama oma tööposti vaikivate geenide valvamisel, põhjustades nende soovimatu käivitumise. Selliste geenide avaldumine on teadlastele tuntud ühe vananemise tunnusmärgina, teatas Eesti Geenikeskus Nature News vahendusel.

Pärmi Sir2 valgule on ehituselt hästi sarnane imetajate valk nimega SIRT1. Kuigi ka selle valgu kohta on kogunenud andmeid, mis viitavad tema osalusele DNA terviklikkuse säilitamisel, pole siiani uuritud, kas SIRT1 osaleb imetajarakkude vananemisel pärmile sarnaste mehhanismide kaudu.

Kokkuvõttes näivad andmed viitavat sellele, et SIRT1/Sir2 on põhimõtteliselt vananemisprotsesse takistav valk, kuid talle on antud ülesandeks olla samal ajal kahel tööpostil. Kuna ta seda ei suuda, hakkab ühes neist probleem ülepea kasvama, raku tervis halveneb ning lõpuks ta hukkub.

Praegu tegeleb Sinclairi grupp küsimusega, kas SIRT1 valgu koguse suurendamisega vananeva hiire organismis on võimalik tagada küllaldane varu mõlema rolli täitmiseks ja hoida seega ära nn vananemisgeenide käivitumist.

NOVAATOR