Teadlased avastasid, kuidas bakterid hambapastaga võitlevad

Ameerika teadlased avastasid, kuidas
suudavad bakterid end kaitsta hambapastas leiduva fluoriidi mõjude eest,
kirjutab
Novaator.

Yale'i ülikooli teadlased kirjutasid ajakirja Science võrguväljaandes avaldatud uuringus, et ümbritsevasse keskkonda tekkinud fluoriidi tuvastavad bakterite informatsiooni-RNAs (mRNA) asuvad ribolülitid, mis aktiveerivad bakterite kaitsemehhanismid, sealhulgas need, mis aitavad kaasa kaariese tekkele. Ribolüliti on mRNA molekuli osa, mis kontrollib geenide avaldumist.

"Need ribolülitid on spetsiaalsed fluoriidi tuvastavad andurid," selgitas uuringu autor Ronald Breaker.

Alates 1950ndate algusest hambapastale lisatavad fluoriidid (fluorist ja mingist muust elemendist koosnevad ühendid) aitavad ennetada kaariest. Fluoriidi mõju seisneb selles, et see muudab hambavaaba suus leiduvate bakterite tekitatud happerünnaku suhtes vastupidavamaks.

Aastakümneid on siiski olnud teada, et fluoriidi kõrge kontsentratsioon on bakteritele mürgine ning seetõttu on osa teadlasi seisukohal, et ka see aitab vältida hambaaukude teket. Ribolülitid aga vähendavad fluoriidi mõju bakteritele.

"Kui rakus koguneb fluoriidi toksilise tasemeni, hakkab fluoriidi ribolüliti fluoriidi rakust eemaldama ning lülitab sisse selle kahjulikku mõju leevendavad geenid," märkis Breaker.

Erinevate liikide fluoriidi ribolülitite väljaselgitamine näitas, et selline RNA on iidse päritoluga. See näitab, et paljud organismid on pidanud oma eksistentsi jooksul toime tulema toksiliste fluoriiditasemetega. Fluor on elementide levikult Maal 17. ja maakoores 13. kohal ning looduses esineb ta fluoriidina .

"Rakud on pidanud võitlema fluoriidi mürgisusega miljardeid aastaid ning seetõttu on neil sellega sõdimiseks välja arenenud täpsed andurid ja kaitsemehhanismid," selgitas Breaker.

Teades neid andureid ja kaitsemehhanisme, saab Breakeri sõnul nendega manipuleerida ning muuta fluoriidi bakterite jaoks veelgi toksilisemaks. Kuna fluoriidi ribolüliteid ja bakterite valke inimesel ei esine, saab need kaitsesüsteemid muuta ravimite sihtmärgiks.

Näiteks avastas Yale'i teadlasterühm bakterite rakumembraanis kanalid, mille kaudu viiakse rakkudest välja fluoriidi. Nende kanalite blokeerimine mõne teise molekuliga põhjustaks fluoriidi kogunemist bakterites, muutes kaariesega võitlemise tõhusamaks.

Uuring selgitas küll välja bakterite toimetuleku fluoriidi mürgisusega, kuid selgusetuks jääb, kuidas võitleb kõrge fluoriiditasemega inimese organism.

• Merike Kungla