Teadmised füsioterapeudi tööst on kasvanud 

Tartu Tervishoiu Kõrgkooli uute tudengite vastuvõtul osutus tänavu populaarseimaks füsioterapeudi õppekava, kus kandideerib ühele õppekohale 19,8 huvilist. Miks füsioteraapia on nii populaarne, küsivad Tartu Tervishoiu Kõrgkooli rektor Anneli Kannus ja Tartu Tervishoiu Kõrgkooli füsioterapeudi õppekava lektor - õppekava juht Anna Liisa Tamm.

Tegelikult võiks samamoodi küsida - miks muutub järjest populaarsemaks tervisesport või tervislikud eluviisid? Füsioteraapia oli aastaid tagasi pigem alahinnatud valdkond, kuna tähendas eelkõige elektriravi ja 10 korda ravimassaazi. Täna on see hoopis teissugune maailm. 

Õppekava juht Anna Liisa Tamm küsib igal aastal esimesel koolipäeval sissesaanutelt, miks nad valisid just füsioteraapia Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis.  Tamm tõdeb rõõmuga: "Enam ei arvata, et füsioteraapia on massaaz ilusalongis ja ei seostata füsioteraapiat ainult spotlastega. Õppija on üha teadlikum, nii edasiõppimis - kui ka erinevates valdkondades töötamisvõimalustest".

Kui suur on siis ikkagi reaalne konkurss õppima asumiseks?

Konkursid tervishoiu kõrgkooli õppima asumiseks on ka sellel aastal olnud  kõrged. Tõsi,  füsioteraapia on jätkuvalt kõige populaarseim - eelmisel aastal konkurss ühele õppekohale 15, sel aastal 19 soovijat. Kui kõrgkooli õppijate vanus on tõusnud, siis füsioteraapias on keskmiseks vanuseks 20 eluaastat, vaatamata sellele et õppimas on nii eelneva magistri- kui ka doktorikraadiga inimesi.

Meeste või naiste eriala?

Meessoost kandideerijaid on ikkagi vähem kui naissoost. Kõrgkooli kandideerijaid tervikuna vaadates on meessoo hulgas populaarsemateks erialadeks  füsioteraapia ja radiograafia. Umbes viis aastat tagasi õppis meil 15-20 meest,  siis nüüd juba sadakond. Tervishoid ja meditsiinivaldkond  tervikuna hõlmab erialasid, mis eeldavad füüsilist jõudu, öövalveid jms, nii et meessoost kandiderijaid - õppijaid on kõikjale vaja.

Kui konkurss on kõrge, siis kui keeruline on õppimine?

Vaatamata suurele konkursile ja füsioteraapias õppima asujate kõrgetele punktidele, määravad edukuse kõrgkoolis veel mõned olulised tegurid. Kõige olulisem on ilmselt iseseisev õppimisvõime, kuna palju asju tuleb pähe õppida. Vähem tähtis pole kohusetundlikkus -  asjad tuleb õigeks ajaks ära teha nii õppides kui hilisemas elus sel erialal töötades. Lõpetajad kinnitavad, et õppimine on tegelikult raske, eriti esimesel kursusel, kuid:  suurepärases õppimiskeskkonnas, kõrvuti praktikutest õppejõududega, uurimistööd tehes,  praktikal olles ning kui õppimist toetab ka tõsine soov füsioterapeudiks saada, siis on kõik lihtne.

Kuhu peale lõpetamist edasi?

Füsioteraapia valdkond ei haara ainult tipp-sportlastega tegelemist või taastusravi haiglates, üha enam vajavad füsioterapeudi nõu nii  harrastussportlased, terviselike eluviiside juurde suundujad, kui ka krooniliste diagnoosidega inimesed.  Kokkuvõtlikult võib öelda, et ennetustöö, inimeste teadlikkuse tõstmine tervislikest eluviisidest, õigest treenimisest ja iseenda hoidmisest on need valdkonnad millega füsioterapeut järjest enam tegeleb. Tulevikus viib just selline tegevus ravikulude vähenemiseni.

Üha rohkem on neid, kes soovivad peale lõpetamist alustada oma ettevõttega, lõpetajate statistika näitab erialase tööga hõivatust üle 90%, ülejäänud siirduvad magistriõppesse nii Eestis kui ka välismaal. Oluliselt on muutunud ka inimeste teadlikkus füsioterapeudi tööst, teadvustatakse teenuse vajalikkust ja leitakse vahendeid, et erapraksistest nn isikliku füsioterapeudi käest abi või nõu saada.

Lõpetajatega jätkame koostööd - nüüd saavad nad olla ise nii praktikajuhendajateks. Peale erialase kogemuse saamise ning ka magistrikraadi omandamise suundutakse tagasi nii õpetama kui ka lõputöid juhendama. Rõõm on, et tänased õppejõud jätkavad nii doktoriõpingutega kui osakoormusega praktikutena. Nii on ka õppimine ja õppimine kogu aeg elulähedased.

Miks õpetatakse füsioteraapiat väikeses Eestis kahes kõrgkoolis?

Kuigi Eestis on võimalik õppida füsioteraapiat nii Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis kui ka Tartu Ülikoolis, siis konkurss on mõlemas kõrgkoolis äärmiselt kõrge. Tervishoiu kõrgkooli õppekavas on enam praktikat, kuid igal aastal Tartu Ülikooli füsioteraapia magistriõppes jätkajaid kinnitavad, et teooria selle all ei kannata.

Tundub, et kaks õppeasutust võiksid füsioteraapia vajaduse täielikult katta, kuid: reaalselt on füsioteraapia samuti kiirelt arenev valdkond nii nagu teised meditsiini ja tervishoiuvaldkonnad ja  meil pole Eesti veel piisavalt spetsialiste. Tervisehoiu kõrgkooli tudengitel on võimalus Erasmus välisvahetuse raames sooritada õppepraktikaid välismaal, kus omandatakse võtteid, mis Eestis veel kasutusel pole. Arendamist vajavad näiteks günekoloogiline või psühhiaatriline füsioteraapia.   Loomulikult teeme ülikooliga  koostööd, sügisel toimub näiteks ühiselt korraldatud rahvusvaheline füsioteraapia hariduse alane konverents, kus käsitletakse eelkõige õppepraktikate korraldamist, sisu ja hindamist.

Seega hea valik?

Õppima asujate hulgas on neidki, kellel endal mõni tervisemure või varasem kogemus füsioterapeudiga kokku puutudes. Mõistetakse, et inimene saab end ja oma lähedasi aidata ise ja füsioterapeut saab sealjuures nõustada, abistada, kasutades erinevaid võtteid või abivahendeid.

Kui lõpetaja isegi ei suundu erialasele tööle, siis omandatud teadmistest on kasu kogu eluks. Mitmedki üliõpilased on tunnistanud, et väärtushinnangud õppeaja jooksul muutuvad kardinaalselt ja seeläbi muutub suhtumine nii enda kui ka oma lähedaste ja ühiskonna tervisesse.

Meil on oma lõpetajatest siiras rõõm. Tänu nende olemasolule saab Eesti rahvas tervemaks ning uued füsioterapeudid veelgi paremini välja õpetatud.

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

14. august 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

juuli 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.