Konkurentsiamet: HVA haiglate eelistamine on tihti automaatne

Konkurentsiameti järelevalveosakonna juhataja Juhan Põldroos toob online-intervjuule vastates välja riikliku vajaduse konkreetsema seadusandluse järele, mis reglementeeriks, millistel puhkudel on HVA haiglate eelistamine sisuliselt põhjendatud. Ameti hinnangul on haiglavõrgu haiglad praegu ravilepingute jagamisel tihti automaatses eelistuses.

HVA haiglate eelistamist on põhjendatud vajadusega hoida seeläbi töös korralik 24/7 toimiv arstiabi, mida erakliinikud ei suuda tagada. See on meie riigi tervisejulgeoleku kindlustamiseks. Kas Teie hinnangul võiksid nad laiemalt võttes siiski ka seda teenust suuta pakkuda?

Kindlasti on teatud erialadel põhjendatud, kui teenust osutavad HVA haiglad, samas kui osadel erialadel pole neil märkimisväärseid eeliseid. On väidetud, et HVA haiglaid eelistades on paremini tagatud ravi jätkusuutlikkus, kvaliteet ja kättesaadavus. Konkurentsiamet leiab, et see sõltub konkreetsest erialast – kui teatud keerukamatel erialadel on riiklik sekkumine rohkem põhjendatud, siis näiteks hambaravi osas on riik otsustanud lubada laialdast vaba konkurentsi.

Hetkel puuduvad seadusandluses selged reeglid, mille alusel otsustada, millal on HVA haiglate eelistamine sisuliselt põhjendatud ning tihti toimub see automaatselt. Konkurentsiamet on käesoleva aasta kevadel teinud sotsiaalministeeriumile ettepaneku sellised reeglid seadusandlusesse kehtestada.

Kas on päris õige, et HVA haiglale pakutakse seni erahaiglale läinud juhte, mida HVA ei suuda ise teenindada ja pakub nüüd edasi tollele samale erahaiglale, ainult teatud vahendustasu eest? Pean silmas Rakvere ja Tapa haigla juhtumit.

Konkurentsiamet ei ole Rakvere ja Tapa haiglate juhtumit põhjalikumalt analüüsinud, mistõttu ei ole meil ka võimalik konkreetset olukorda hinnata. Samas põhimõtteliselt tekib sellistes olukordades arusaadavalt küsimus, miks ei võiks erameditsiini asutused rahastuse pärast vahetult konkureerida. Sellised erimeelsused rõhutavad meie hinnangul veelkord, kuivõrd oluline on seadusandluses seda küsimust detailsemalt reguleerida.

Näete Te, et haigekassa lepingute jagamise põhimõtted soodustavat ebatervet konkurentsi meditsiinimaastikul või ei? Kui näete, et asjad vajavad ümbersättimist, siis milline sõnajõud konkurentsiametnikel selles teemas on? Haigekassat te sundida ilmselt millekski ei saa?

Nagu eelpool selgitatud, on Konkurentsiamet teinud Sotsiaalministeeriumile ettepaneku täpsustada ravi rahastamise regulatsiooni. Ettepaneku kohaselt tuleks seadusandluses konkreetselt sätestada, mis tingimustel on Haigekassal õigus HVA haiglaid eelistada. Konkurentsiamet näeb ennast sellistes olukordades eelkõige diskussiooni käivitaja ja kaasa-aitajana. Kindlasti ei ole meditsiinisektori senisest enam konkurentsile avamine lihtne ülesanne, kuid ka Sotsiaalministeerium on kinnitanud meile valmisolekut selle teemaga edasi tegeleda.

Kuidas hindate, kas riigihaigla peab tõesti saama lepingu võrdselt erafirma ravilepinguga? Kas riigil pole õigust eelistada riigi ja omavalitsuse haiglaid? Sellel on ju ometi olulised põhjused, miks riik ehk haigekassa antud juhul sellist nö eelistamist teeb. Või on mingi seadus tõesti, mis sätestab, et maksumaksja raha peab võrdselt minema eraraviasutuste ja riiklike suurhaiglate vahel jagamisele?

Nagu juba öeldud, siis teatud juhtudel on HVA haiglate eelistamine põhjendatud. Meie ettepanek on, et sellised olukorrad oleks seaduses selgelt määratletud ning ülejäänud juhtudel konkureeriksid HVA haiglad ning erameditsiini asutused ravi rahastusele tõepoolest võrdselt.  Hetkel seadus ei reguleeri selgepiiriliselt, kui suur osa ravi rahastusest peaks erinevat liiki meditsiiniasutustele minema.

Haigekassa lepingu saamiseks on HK poolse hindamise üks komponente tervishoiuteenuste osutaja poolt pakutav allahindluskoefitsient HK hinnakirjast. Ehk siis mida odavamalt TTO pakub HK-le oma teenuseid, seda tõenäolisemalt ta saab ka lepingu (analoog alapakkumisega nagu ehitussektori negatiivne praktika a la FACIO). Kas siin kohal pole tegemist turumanipulatsiooniga? Miks peab üks eraõiguslik ettevõtte pakkuma teenust odavamalt kui seda teevad teised eraõiguslikud ettevõtjad (HVA haiglad)? Olgugi, et mitte-HVA haigla majandustegevus on kordades efektiivsem „riigihaiglatest“, tekivad seetõttu probleemid personali palkade ja teenuse kvaliteedi osas. Otsene ebavõrdne kohtlemine? Kas sellist koefitsientide võrra suuremat tulubaasi ei saa käsitleda keelatud riigiabina teatavatele ettevõtjatele (HVA haiglatele)?

Hinnakonkurents on toimiva konkurentsi alus ja kindlasti ei tasu karta, et see viib alati madala kvaliteediga alapakkumisteni. Selle välistamiseks on pakkumiste tingimustes võimalik sätestada erinevaid kvaliteedikriteeriumeid. Käesoleval hetkel kehtib tõepoolest olukord, kus erameditsiini asutused peavad ravi rahastuse saamiseks oma hinnapakkumistega konkureerima, samas kui HVA haiglad võivad arvestada piirhindadega. Kui vastavalt Konkurentsiameti ettepanekule avataks osad erialad vabale konkurentsile, siis osaleksid kõik pakkujad võrdselt hinnakonkurentsis. Mis puudutab küsimust riigiabi kohta, siis selle valdkonnaga tegeleb Eestis Rahandusministeerium, mistõttu ei ole meil kahjuks võimalik sellele vastata.

Konkurentsiameti järelevalveosakonna juhile oli võimalik küsimusi esitada mu.ee veebikeskkonnas 2014 septembri teisel nädalal.

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

14. august 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

juuli 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.