Arst peaks suutma panna end patsiendi olukorda

Arsti ja patsiendi suhtlemise kriitilised punktid on kuulamine ja rääkimine.

Suhtlemist loetakse nii oluliseks osaks arstide ja õdede tööst, et nende õpetamiseks otsitakse uusi mooduseid. Eriti suur väljakutse on saada arstid koolitustel osalema, kirjutas Mediuutiset.

„Arst on oma eriala spetsialist, selles ei kahtle keegi. See, mille üle patsiendid kaebavad, on see, et arstiga ei saanud sidet või ei tekkinud hoolimise tunnet,“ ütles näitleja ja töösuhete treener Niina Nurminen.

Eriti erasektoris, kus võisteldakse patsientide rahulolu nimel, on arsti suhtlemisoskus varasemast olulisem.

„Kuulamine ja rääkimine,“ toonitas ka erakliiniku Mehiläinen patsiendi rahulolu spetsialist Kimmo Huhtimo.

Nurmise sõnul võib patsient end ülearusena tunda, kui arst silma ei vaata, vaid vahib selle asemel arvutiekraani või räägib keeruliste meditsiiniliste terminitega, millest patsient aru ei saa.

Nurminen on õpetanud arstidele kogemuspõhiselt suhtlemist ka Mehiläise kliinikus.

Kogemuspõhise õppe puhul lähenetakse suhtlemisele näitlikult. Koolitusruum on avatud ja seal on vaid toolid – esitlusi tahvlile ei lasta.

Nurmise sõnul lähtutakse suhtluskoolituse puhul sageli sellest, et keegi on teinud vea ja seda hakatakse siis heastama. Kogemuspõhises õppes harjutatakse nägema, tajuma ja kuulama asju teisest vaatevinklist ja selle läbi mõjutama oma suhtumist.

Näitlejad võivad esitada ravipersonalile ka kujuteldava patsiendi loo, kus publikul on võimalus reflekteerida nähtut ja kuuldut. Mõte on selles, et ei räägita mitte väljastpoolt, kuidas spetsialist peaks oma tööd tegema, vaid hakatakse mõistma visiidi tähendust. „Inimesed õpivad, mida nende olemus ja kehakeel patsiendile kõneleb. Kogemusest jääb alati jälg, ja seda saab mõjutada,“ ütles Nurminen.

Huhtimo sõnul peab arst nägema visiiti ka läbi patsiendi silmade. „Olen kasutanud kujuteldava näitena, et vahel võib olla isegi viis sekundit otsustava tähtsusega, et patsient tunneks, et teda on kuuldud,“ ütles ta.

Kõige olulisem on arsti kohalolek. Sama oluline kui patsiendi mure kuulamine on rääkida diagnoosist ja ootavast ravist võimalikult arusaadavalt ning tõepäraselt.

Huhtimo sõnul on kõige raskem saada just arste koolitustel osalema. „See on üldine probleem. Kuid kui inimene juba koolitusele saadakse, siis on see ta endaga kaasa tõmmanud,“ ütles Huhtimo.

Mul on kiire

„Kiire on üldine arstide ettekääne olukordades, kui midagi olulist on jäänud suhtlemisel patsiendiga tegemata,“ ütles Pori Mehiläise peaarsti Harri Reunanen, kes on töötanud paarkümmend aastat nina-kõrva-kurguarstina.

„Kuulamise kõrval on teine kriitiline koht rääkimine. Kuigi asi võib olla arstile päevselge, pole see seda ilmtingimata veel patsiendile. Samas sõltub see taas patsiendist, kes kui palju selgitamist vajab,“ rääkis Reunanen.

Reunase tähelepanekute kohaselt küsivad ja kahtlevad rohkem noored, vanemad patsiendid on rahul sellega, mida kuulevad. Reunase meelest peaks arst alati meeles pidama, et kuigi ta võib päeva jooksul võtta vastu paarkümmend patsienti, siis patsiendile on olukord alati ainulaadne.

„Igat patsienti tuleb vastu võtta rahulikult ja ehtsa huviga sõltumata sellest, kui kiire arstil tegelikult on ,“ toonitas Reunanen viidates uuringule, mille kohaselt räägib patsient visiidi ajal oma vaevustest kõige rohkem kaks minutit, kui arst teda ei katkesta. „Siis ta on saanud oma asja ära öelda. Kui arst katkestab, siis venib visiit tõenäoliselt plaanitust pikemaks,“ rääkis Reunanen.

Tema sõnul mõjutab patsiendi kogemust ka tehtavad uuringud. „Võib olla, et diagnoosi ja raviotsuse tegemine ei sõltu uuringutest, kuid kui patsienti ei uurita, võib talle tunduda, et teda pole korralikult ravitud.“

Reunanen meenutas oma õpingute aegset pediaatriaprofessorit, kes imestas, miks peaks rutiinsesse kontrolli tuleval tervel lapsel kopse kuulama. „Tema meelest oli ainus põhjus selleks kontrollida, kas lapsel ikka on kopsud.“ Sama kehtib Reunase sõnul ka täiskasvanute puhul. „Kuigi võib olla kohe selge, et patsient on terve, kuid kui teda ei uurita, siis on teda ka raske selles veenda,“ ütles Reunanen.

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

11. september 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

september 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.