Perearstid pole valmis jaanuarist uutel tingimustel tervisetõendit väljastama

Perearstide seltsi juhatuse esimees Diana Ingerainen
Perearstide seltsi juhatuse esimees Diana Ingerainen

Uuest aastast muutub mootorsõiduki tervisetõendi väljastamise kord, kus ravimata uneapnoe võib saada tervisetõendi väljastamisel takistuseks. Perearstide hinnangul võiks uue korra jõustumise pool aastat edasi lükata.

Kui praegu kontrollivad perearstid tervisetõendit väljastades sõidukijuhi nägemist, vererõhku, motoorikat, kuulmist ja vere glükoosisisaldust ning välistavad diagnoosid, millega ei saa sõita, siis uuest aastast tuleks vaadata ka kaela ümbermõõtu ja kehamassi indeksit (KMI). Kui need näitajad on suured, võib see viidata uneapnoe sündroomile ning määrus näeb ette, et enne tervisetõendi väljastamist peab uneapnoega sõidukijuht läbima vastava eriarsti konsultatsiooni. Tal peab olema eriarsti hinnang, et tema terviseseisund on asjakohase raviga piisavalt kontrolli all ja tema juhtimisvõime ei ole seisundist tulenevalt vähenenud.

Eesti Perearstide Selts määruse eelnõud ei kooskõlastanud, kuna pole teada, kuidas tervishoiukorraldus uneapnoega hakkama saab. Seltsi juhatuse esimehe Diana Ingeraineni hinnangul võiks uue korra jõustumist pool aastat edasi lükata mitmel põhjusel: et teavitada elanikkonda, teha valmis vastavad juhendid ning muudatused programmidesse ning et anda aega perearstidele ja -õdedele end koolitada.

„Eesti perearstid-pereõed ei ole valmis seaduse muudatuse kohaselt alates 4.01.2016 tervisetõendeid täitma ega väljastama,“ leiab Ingerainen. Ta toob välja, et teatud parameetrite mõõtmiseks (nt lõua asend) või hinnangu andmiseks (nt küsimustik une kohta) vajavad perearstid ja -õed vastavat juhendit ja koolitust.

Ka puudub hetkel võimalus uneuuringule suunamiseks kiirelt: tavaliselt pöörduvad inimesed arsti poole viimasel minutil, enne juhilubade kehtimise vahetut lõppemist.

Lisaks tõi Ingerainen välja, et elanikkond on praegu veel ebapiisavalt informeeritud: Eesti inimesed ei tea, et neid hakatakse uneapnoe osas testima-uurima ja et on oht, et nad ei saa kohetõendit või ei saa seda üldse (vastavalt seadusele on ravita uneapnoe absoluutne vastunäidustus mootorsõiduki juhtimisel).

Loe sotsiaalministeeriumi kommentaari siit

Taust

Vastavalt sotsiaalministri määrusele peab keskmise või raske obstruktiivse uneapnoe sündroomi diagnoosiga 1. gruppi* kuuluv juht:

1) enne tervisetõendi väljastamist läbima vastava eriarsti konsultatsiooni ja tal peab olema eriarsti hinnang, et juhi terviseseisund on asjakohase raviga piisavalt kontrolli all ja tema juhtimisvõime ei ole seisundist tulenevalt vähenenud;

2) olema läbinud arstliku läbivaatuse vähemalt üks kord kolme aasta jooksul.”

Keskmise või raske obstruktiivse uneapnoe sündroomi diagnoosiga 2. gruppi ** kuuluv juht:

1) peab enne tervisetõendi väljastamist läbima vastava eriarsti konsultatsiooni ja tal peab olema eriarsti hinnang, et juhi terviseseisund on asjakohase raviga piisavalt kontrolli all ja tema juhtimisvõime ei ole seisundist tulenevalt vähenenud;

2) peab olema läbinud arstliku läbivaatuse üks kord aasta jooksul.

* 1. gruppi kuuluvad A-, AM-, B- ja BE-kategooria ning nende alamkategooriate mootorsõidukite juhid, välja arvatud B-kategooria takso, ning A- ja B-kategooria alarmsõidukite juhid ning T-kategooria traktori ja liikurmasina juhid.

** 2. gruppi kuuluvad D- ja DE-kategooria ning nende alamkategooriate mootorsõidukite, B-kategooria takso ning A-, B- ja C-kategooria alarmsõidukite juhid ja juhtimisõiguse taotlejate ning mootorsõidukijuhtide õpetajad.

Allikas: https://www.riigiteataja.ee/akt/116062015007?tegevus=salvesta-link

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

11. september 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

september 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.