Kümme aastat eriõdede koolitust

Juba kümme aastat on Eestis koolitatud õde-spetsialiste. 6. aprillil toimub Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis konverents, kus räägitakse, kuidas on eriõed rakendust leidnud, arutlusele tulevad eriõe õppe arendamise vajadused ja võimalused.

Eriõeks õppima saavad tulla vaid õdede põhiõppe läbinud töökogemusega õed. Õppekava eesmärgiks on arendada õe põhiõppe läbinuil kriitilist analüüsivõimet, iseseisvat otsustus- ja tegutsemisvalmidust töötamaks eriõena tervishoiusüsteemi erinevatel tasanditel. Eestis on õdedel võimalik spetsialiseeruda neljal erialal: kliiniline õendus, intensiivõendus, vaimse tervise õendus ja terviseõendus. 

Pikad ettevalmistused 

Eriõdede õpe Eestis algas, kui Euroopa Sotsiaalfondi toel viidi läbi projekt „Õdede erialase koolituse arendamine“, mis kestis 2005. aasta jaanuarist 2008. aasta maini. Selle eesmärgiks oli tõsta õdede kutse- ja erialaste teadmiste ja oskuste ning kvalifikatsiooni taset, parandada õendusabi ja tervishoiuteenuste ning õendusalase koolituse kvaliteeti tolleaegsetes Eesti meditsiinikoolides.

Õdede spetsialiseerumisprogramm oli Eestis esmakordne katse koolitada laialdaste teadmiste ja osakustega üldõdede kõrvale õde-spetsialiste. Projekti eellugu ulatus aga aastasse 2002, kui valmis Sotsiaalministeeriumi, meditsiinikoolide, Tartu Ülikooli ja Eesti Õdede Liidu koostöös õendusalase koolituse arengukava ning 2003. aastal õdede erialase koolituse põhimõtteid koondav dokument. Neis selgitati, kes on õde-spetsialist ja milline on tema pädevus, prognoositi vajadust õde-spetsialistide järele ning toodi välja õppe finantseerimise alused.

2004. aasta märtsis kutsuti Tartu Meditsiinikooli, Eesti Õdede Liidu ja Sotsiaalministeeriumi esindajate algatusel kokku õppekava arendamise meeskond. Õppekava koostamise töörühmad moodustati erinevatest spetsialistidest – õed, õpetajad, arstid. 2004. ja 2005. aasta jooksul koolitati õppekava koostajaid, hangiti aineprogrammide jaoks vajalikku kirjandust, värvati 31 õppejõudu ja praktikajuhendajad, koostati ja kinnitati õppekava, mis koosneb üldainetest, erialaainetest, valikainetest ja erialaeksamist. Valikainetena sai näiteks kliinilise õenduse eriala õppija valida intensiivõenduse, vaimse tervise õenduse või terviseõenduse erialaainete seast.

Sadu õppe läbinuid 

Õppijaid tuli üle Eesti – Tartust, Tallinnast, Pärnust, Saaremaalt, Ida-Virumaalt. Nende seas nii paar aastat tagasi kooli lõpetanuid kui juba staažikaid õdesid. Õppejõududeks olid oma eriala valdavad tipud. Projekti juhtrühma liikmed uskusid, et suur osa tervishoiuasutusi on läbi mõelnud, kuidas erialaspetsialisti koos teadmiste ja oskustega pärast rakendada. Sisseastumisvestlustel tuli välja, et õed ise näevad oma rolli paljuski kolleegide õpetamises ja praktikantide juhendamises.

Kümne aasta jooksul on Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis lõpetanud 314 õde-spetsialisti, pooled neist intensiivõenduse eriala. Õppe läbinud, praegused õppijad ja koolitajad kohtuvad 6. aprillil konverentsil „10 aastat eriõe koolitust“, täpsem informatsioon www.nooruse.ee/konverents.

Lisa kommentaar

  • Janika Pael, Tartu Tervishoiu Kõrgkooli õppejõud

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

14. august 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

juuli 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.