Apteekrite ettepanekud ei ole jätkuvalt heakskiitu leidnud

Apteekritel oleks patsienti lihtsam nõustada, kui nad näeksid tema haiguse diagnoosi.
Apteekritel oleks patsienti lihtsam nõustada, kui nad näeksid tema haiguse...

Apteekrid on läbi aastate korduvalt esitanud sotsiaalministeeriumile, haigekassale ja E-tervise sihtasutusele ettepanekuid digiretsepti täiustamiseks, mis aitaks tõhustada ravimiteabe edastamist patsientidele ning vähendada ravimite kasutamisega seotud probleeme. Seni pole need ettepanekud heakskiitu leidnud.

Ettepanekuteks olid diagnoosikoodi kuvamine digiretseptil, vähemalt viimase aasta jooksul välja ostetud ravimite nägemine, patsiendi ravimilehe kasutuselevõtmine, kus oleks alati kuvatud viimane seis patsiendi kasutatavatest ravimitest ja infokanali loomine apteekri ning arsti vahelise suhtluse tõhustamiseks retseptikeskuses.
“Kahjuks ja mõneti ootuspäraselt need ettepanekud ühtegi muutust ei toonud. Kuigi põgusalt on hakatud arutama ravimilehe kasutuselevõttu, siis kas ja millal see ka apteekriteni jõuab või ükskord valmis saab, on omaette küsimus,” selgitas Eesti Apteekide Ühenduse juhatuse liige, proviisor Kristiina Sepp. “On äärmiselt kurb, et riik ei saa üheselt aru, millist rolli apteeker patsiendi ravi tulemuslikkusel mängib ja kui palju on võimalik vähendada ebamõistlikku ravimikasutust, vältida ära hoitavaid hospitaliseerimisjuhte ning läbi ratsionaalse ravimikasutuse parendada patsientide elukvaliteeti,” hindas olukorda Sepp.

Ta lisas, et kui inimene ravimeid valesti võtab ja apteekril pole võimalik talle personaalset nõu anda, on kulu riigile kokkuvõttes tarbetult suur ning seejuures võivad tagajärjed patsiendi jaoks olla väga tõsised.

Apteekril oleks vaja ülevaadet
Selleks, et klienti paremini nõustada, peaks apteeker Sepa hinnangul saama näha diagnoosikoodi ja omama ülevaadet patsiendi viimase kuue kuu väljaostetud ravimitest. Kui paberretseptil on kuvatud haiguse diagnoosikood (2% retseptidest), siis digiretsepti puhul on see Sepa sõnul aja jooksul lihtsalt n-ö lukku keeratud. “Apteekril ei ole reaalselt enam võimalik hinnata, kas antud ravim on õiges annuses, õige manustamiskorra ja ravikuuri kestvusega välja kirjutatud,” selgitas Sepp. Samuti on tema sõnul nõustamiseks vajalik teada, milliseid ravimeid patsient veel kasutab või mille kasutamise on äsja lõpetanud, et ennetada võimalikke koos- ja kõrvaltoimeid.
Sepa hinnangul peaks ligipääs olema vaid väikesele osale patsiendi e-loost – kroonilised haigused, diagnoosid, allergiad, neerupuudulikkus. Kindlasti tuleks kasuks ka ravimileht.

Eesmärk on piisav nõustamine
Ravimiameti inspektsiooniosakonna juhataja Liis Prii sõnul näeb ravimiamet apteekrite töös nii positiivseid tulemusi kui ka murekohti, mis vajavad lahendamist. “Eesmärk on, et patsiendid saaks igast apteegist kvaliteetse ja soodsa ravimi ning piisava nõustamise,” kinnitas Prii.

Nõustamise kvaliteet on tema sõnul paranenud, kuid puudujääke siiski esineb. “Peamiselt ei pöörata tähelepanu samaaegselt ostetud ravimite võimalikule koostoimele, aga ka muule teabele, mis on ravimi kasutamisel oluline. Vahel ei pakuta patsiendile soodsamat ravimit,” loetles Prii inspektsioonide käigus avastatud vigu. Tema sõnul näeb apteeker retseptikeskuse vahendusel patsiendile väljakirjutatud ravimite digiretsepte seni, kuni ravimid on välja ostmata. Ülejäänud nõustamiseks vajaliku info saab apteeker patsiendilt. See eeldab apteekri ja patsiendi koostööd. Tulevikus on apteekritele täiendavaks abiks ka e-ravimileht, kus on kirjas patsiendi püsiravi.

“Olenemata tehnilistest lahendustest, jääb aga ka tulevikus nõustamisel peamiseks apteekri ja patsiendi vaheline aktiivne suhtlus,” oli Prii kindel.

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

4. detsember 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

november 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

november 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.