Minister: eesmärk on vähendada omaosa ka ravimite ostul

Ravimid.
Ravimid.

Terviseminister Jevgeni Ossinovski sõnul püüab riik ravi omaosalust ajapikku vähendada. Nii näiteks vähendab täiskasvanute hambaravihüvitise taastamine omaosa hambaraviss, ka ravimite omaosaluse vähendamisega tegeletakse veel selle aasta jooksul.

Valitsuse tegevusprogrammis on kirjas ülesanne viia läbi tervishoiu rahastamise jätkusuutlikkuse analüüs ja teha vastavad ettepanekud Vabariigi Valitsuselele selle aasta märtsiks. 

Milliste järelduste ja ettepanekuteni jõudis valitsuse juurde moodustatud tervishoiu rahastamise töögrupp?

Selgitab terviseminister Jevgeni Ossinovski:

Tervishoiu rahastamise analüüsi käigus tekkinud ettepanekud on jaotatud nelja valdkonda:

1. Tervishoiusüsteemi rahastamise jätkusuutlikkus.

2. Ravikindlustuse tulubaasi laiendamine.

3. Kindlustuskaitse ulatus ja omaosalus.

4. Tervishoiusüsteemi toimivus ja efektiivsus.

Ettepanekud Vabariigi Valitsusele otsustamiseks on ministri sõnul tehtud kõigis nimetatud valdkondades. Kommentaari kahele esimesele küsimusele loe SIIT.

Kindlustuskaitse ulatuse osas on riigi seisukohalt oluline tagada kõigile ühetaoline tervishoiuteenuste kättesaadavus, sest vältimatut abi osutada 5%-le elanikkonnast, kes on kindlustamata, on süsteemile kui tervikule kallim kui pakkuda terviklikku tervishoiuteenuste valikut.

Teame täna, et meil on umbes 90 000 inimest, kellel ravikindlustust ühel või teisel hetkel aastast ei ole, ja see on tervishoiusüsteemi jaoks kindlasti oluline probleem. Võib öelda, et need on inimesed, kelle tervisekindlustus on hüplik, et nad töötavad vähemalt üks kuu, aga vähem kui 12 kuud aastas, ja selliseid inimesi on meil tõepoolest 90 000.

Mõne jaoks on see olnud valikuküsimus, teevad mingisuguseid hooajatöid, aga mõned inimesed näiteks töötavad projektipõhiselt, teevad kolme kuu peale mõne projekti ära, järgmine on kolme kuu pärast, vahepealsel ajal ravikindlustust ei ole. Ei ole normaalne olukord. Varasemad uuringud on välja toonud, et kindlustuskaitse laiendamine on mõistlik, kuna enamasti tegeldakse tervishoiusüsteemis selliste isikutega siis, kui nende ravi on juba väga kulukas.

Selle probleemi kõrvalt tegeleb sotsiaalministeerium pidevalt erirühmade töö puhul üldise poliitika sees võimaluste otsimisega, et neile kindlustuskaitse tagada. Ebaregulaarse sissetulekuga inimestele sotsiaalsete garantiide laiemaks tagamiseks on välja pakutud sotsiaalmaksu aastapõhiselt summeerimise ideed.

Siin on mõte selles, et kui inimene on ära maksnud aastapõhiselt sotsiaalmaksu miinimummäära, siis tal võiks selleks aastaks ravikindlustus ka olla. Seda ettepanekut oleme rahandusministeeriumile pakkunud, vaatame, mis nad sellest arvavad. Eks nemad natuke muretsevad maksulaekumiste vähenemise pärast, aga meie ravikindlustussüsteemi sisuline loogika peaks olema sundkindlustusena siiski see, et kõik Eestis elavad inimesed oleksid ravikindlustatud.

Selge, et seal on teatud maksupoliitilised küsimused, mis seda hetkel piiravad, aga riigi, ühiskonna ja muidugi ka sotsiaalministeeriumi eesmärk on ikkagi see, et kõik Eestis elavad inimesed oleksid ravikindlustatud ja seetõttu siis korraliku regulaarse meditsiinilise järelevalve või kontrolli all. Kindlustuskaitse üldine laiendamine aitab muidugi süsteemi tervikuna ja oleks pikemas vaates kindlasti säästvam. 

On loomulikult teema, mida me oleme ka hinnanud, see puudutab kindlustuspaketi sisu ehk teatud teenuseid, mida meil tänase seisuga ravikindlustuse poolt ei pakuta hüvitatuna. Seda võiks siis teha ja laiendada seda kindlustuspaketti, aga see loomulikult nõuab lisaraha. Üks konkreetne ettepanek, mis on küll lisarahaga sisuliselt kaetud, on täiskasvanute hambaravihüvitise taastamine, mis kahtlemata nõuab ka täiendavaid vahendeid. Iseenesest on küsimus ka mitmete teiste teenuste kas lisamises või mittelisamises ravikindlustuse paketti.

Omaosaluse puhul teame, et Eestis on omaosalus jõudmas teatud kriitilise piirini WHO hinnangutel ja ka meie enda rahvatervise arengukava eesmärkide mõttes ehk siis 25%-ni. Viimasel aastal oli ta 23,8% minu mälu järgi. See tähendab seda, et pikemas vaates näeme vajadust ravi omaosalust pigem kontrolli all hoida või isegi pigem vähendada.

Omaosalust kindlasti mõjutavad kaks kõige olulisemat komponenti.

Esiteks on see ravimid, mis on kõige suurem osa, ja teine pool on hambaravi. Täiskasvanute hambaravihüvitise taastamine vähendab hambaravi omaosaluse tükki ja ravimitega tegeleme selle aasta jooksul eraldi. Püüame ka seal omaosaluse koormust vähendada, eeskätt siis natuke disainida ümber täiendava ravimihüvitise, selleks et suure ravimikoormusega inimesed saaksid soodsamalt ravimeid osta. Eeskätt puudutab see kroonilisi haigeid ja eakaid, kelle puhul ka ravimikoormus on kõige suurem.

Tervisesüsteemi toimimise parandamiseks on vaja tugevdada esmatasandi tervishoidu, selleks et inimesed õigel tasemel õiget teenust õigel ajal saaksid. Me peame rohkem integreerima terviseteenuseid sotsiaalteenustega.

Selles kontekstis plaanime ühte pilooti, kus oleks võimalik vaadata esmatasandi ja eriarstiabi ja sotsiaalteenuseid koos ja vaadata, kas me jõuame sealt mõistliku rahastusmudelini, mis seda teenust integratsiooniga soodustaks, mida hetkel tervishoiu rahastamissüsteem ei soodusta. Ja ka uuendame haiglavõrgu arengukava, mis loodetavasti selle aasta lõpuks saab uue sisu.

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

4. detsember 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

november 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

november 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.