Apteekide suund: terviklik nõustamine ja kliendikeskne lähenemine

BENU apteek
BENU apteek

Tervisemured, pikad ooteajad eriarstide juurde ja haiglate voodipäevade arvu vähendamine panevad inimesi järjest enam otsima abi apteekidest ja küsima nõu proviisoritelt.

Eesti apteekides arendatakse järjest enam lisaks tavapärasele ravimite väljastamisele ja ravimitealase info jagamisele laiemat nõustamisteenust ning erinevate tervisenäitajate kontrollimise võimalust. Samas suunas on juba liikunud või liiguvad ka teised maad. Mitmes Euroopa riigis on apteekrid kaasatud patsiendi eest hoolitsemise tegevustesse: haiguste ennetus, tervisealane nõustamine, ravisoostumuse tagamine, krooniliste haigete jälgimine jne. See suund on ka majanduslikult põhjendatud, sest näiteks PricewaterhouseCoopersi uuringu kohaselt hoiab apteekide kaasamine esmatasandi tervishoiuteenuse osutamisse kokku 20 miljonit eurot aastas. 

Eesti ühe suurima apteegiketi kogemuse pinnalt saab öelda, et klientide vajadused ja ootused apteekidest saadava nõu ja abi järele kasvavad pidevalt. Inimesed pöörduvad apteekri poole muuhulgas näiteks kergemate nahaprobleemide, unehäirete, erinevat tüüpi valude, põletuse ja pisemate haavade muredega. See paneb apteekri kompetentsi igapäevaselt proovile: kas ta suudab inimese vajadusi kuulata ja analüüsida ning pakkuda parimat lahendust? Peab suutma, sest seda meilt oodatakse ning seetõttu oleme erinevate teenustepakettide arendamisega tegelenud juba 1,5 aastat. 

Arengutega kaasneb  apteekrile suurem vastutus ja koormus - ta ei ole enam ainult ravimi väljastaja, vaid kompleksne tervisealane nõustaja. Järjest rohkem peab apteeker tegelema abi otsima tulnud inimesega väga personaalselt - nõustama delikaatsete probleemide korral, olema empaatiline kuulaja ja asjatundlik nõuandja. Just sellistena tahavad kliendid näha apteekides nõu ja abi pakkuvaid professionaalseid töötajaid. Kindlasti on siin suurem võimalus olla ka arstile parem partner, sest erinevalt apteekrist ei pruugi arst teada ja tunda kõiki pakutavaid tooteid, kuna nende valik laieneb ja muutub kogu aeg. 

Mõned näited. Uuringute  põhjal on aknest saanud väga levinud probleem ka täiskasvanute seas ning seda esineb kuni 40% täiskasvanutel. On loomulik, et naha probleemidega inimesed jõuavad oma muredega apteekrite jutule. Tajudes tekkinud vajadust koolitasime oma apteekreid, et nad oskaksid tõsisemate dermatoloogiliste probleemidega patsientidele anda nõu õige nahahoolduse osas nii ravi ajal kui ka ravivahelistel perioodidel. Eesmärgiks on eelkõige patsiendi elukvaliteedi parandamine ja ravi toetamine. Lisaks oleme koolitanud kosmeetik-konsultante, kes on nüüd pädevad andma nahahooldusnõuandeid, läbi viima selleks soetatud aparaatidega näonahateste ning soovitama  laiast apteegikosmeetika tootevalikust kliendile kõige sobivamat toodet. Teenus on väga nõutud  - kosmeetik-konsultandid väljastavad keskmiselt 320-350 kosmeetikaraportit kuus. 

Teiseks suureks valdkonnaks, kus vajadus professionaalse nõustamise järele kasvab ja järjest enam apteeki liigub, on haavaravi. Haavaravi toimub tänapäeval enamasti kodus ning seetõttu koolitasime oma apteekrid ekspertideks, kes oskavad anda pädevat nõu erinevate haavade puhul ja leida igale haavale kõige sobivama plaastri, puhastus- või hooldusvahendi. 

Teeme apteekides ka erinevaid lühemaperioodilisi tervisenäitajate mõõtmisi. Märtsis viisime pilootprojekti raames läbi kehakoostise mõõtmisi, millega kaasnes toitumisalane nõustamine. Seda teenust kasutas 140 klienti. Aprillis pakkusime koostöös pädeva partneriga veenidiagnostikat 14 apteegis ning asjatundlikku nõu sai kokku 252 klienti. Silmakuivuse testimise võimalust kasutas 317 klienti 14 apteegis. Septembris läbi viidud luutiheduse mõõtmisi tehti aga 289 korral 15 apteegis. 

Need numbrid räägivad juba iseenda eest – on ilmselge, et klient ootab tänapäeval apteegilt palju enamat kui ravimi väljastamist. 

Möödunud aastal panustasime oma apteekrite koolitusse üle 30 000 euro ning jätkame sama suuna arendamist ka järgmistel aastatel. Fakt on ka see, et lisainvesteeringuid on meil võimaldanud teostada eelkõige tüliõunaks saanud vertikaalne integreeritus ja suur jaemaht. Samas ei saa  eitada, et pingutused olid vajalikud - kasvavad klientide rahulolu ja teenuste populaarsus ning tunneme uhkust selle üle, et meie proviisorite pädevus ja professionaalsus on tänu koolitustele oluliselt tõusnud. 

Mööda ei saa vaadata ka sellest, et kaasaegse apteegi ülesanne on järjest enam teha ennetustööd ja terveks olemise propageerimist. Apteeker ei tohi tänapäeval mõelda vaid haiguste ravimisele, vaid terve olemisele ja terveks jäämisele ning pakkuma välja lahendusi. Oskame ja saame abivajajale välja pakkuda laia valikut preparaate, mis ei kuulu küll ravimite alla, kuid mis on tervist toetava või tugevdava toimega. Seegi on oluline osa apteekri igapäevatööst, millesse ei tohi suhtuda üleolevalt. 

Mõnikord on üllatav kuulda seisukohti, et proviisori asi on tegeleda ravimite müügiga ning “kreemi ja seebi müük” on tüütu ja ebavajalik “pähe määrimine”. Leian, et see on iganenud arusaam apteekri ametist ja apteegi tööst. Oma apteekides näeme hoopis vastupidist trendi - inimesed tulevad apteeki sooviga saada asjatundlikku nõu ja endale sobilikke tooteid ning apteeker peab suutma neid ka asjatundliku nõustamisega pakkuda. 

Kvaliteetse teenuse tagamiseks tuleb apteekritel ennast pidevalt täiendada nii erialaste teadmiste poolest kui ka klienditeeninduse ja nõustamisoskuste parandamise osas. Seegi on kaasaegse apteegi arendamisel tugev fookus. 

Kokkuvõtvalt soovin rõhutada, et meil on palju võimalusi apteegiteenuse paremaks integreerimiseks esmatasandi tervishoiuteenuste hulka. Meie eesmärk on teha tulemuslikku koostööd nii pere-, kui eriarstidega, et aidata inimestel saada kiiret ja asjatundlikku abi.

 

 

Lisa kommentaar

  • Kaidi Kelt, BENU Apteek Eesti jaemüügidirektor

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

VILJANDI HAIGLA otsib JUHATUSE LIIGET

Tammiste Personalibüroo OÜ

30. juuni 2018

LOOTE ULTRAHELISKRIINING OÜ otsib MEDITSIINIÕDE

Loote Ultraheliskriining OÜ

31. juuli 2018

Meditsiini­uudised

12. juuni 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

mai 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.