Tartu teadlased aitavad vitiliigo põhjuste jälile

“Paraku viiakse edasised uuringud ellu välismaal ning ka saadav intellektuaalomand jääb välismaale, sest Eestis puudub riiklikul tasemel huvi ja tahtmine kliiniliste uuringute rahastamiseks,” sõnas prof Sulev Kõks.
“Paraku viiakse edasised uuringud ellu välismaal ning ka saadav...

Rahvusvahelise uuringuga, milles tegid kaasa ka eesti teadlased, leiti geenid, mis mõjutavad vitiliigot.

Haigus on haruldane ja esineb kuni kahel protsendil rahvastikust, kirjutas ERRi portaal Novaator.

Rahvusvaheline kliiniline uuring avastas 23 uut geenipiirkonda, mis võivad põhjustada vitiliigot. Need on geenid, mis osalevad vitiliigo molekulaarses patogeneesis.

Eile, 10. oktoobril teadusajakirjas Nature Genetics avaldatud uuringu autorite seas on ka Tartu ülikooli teadlased Sulev Kõks, Ele Prans, Külli Kingo ja Maire Karelson siirdemeditsiini ja kliinilise meditsiini instituutidest.

Avastusele eelnes ligi 5000 vitiliigo haige ning 40 000 kontrollisikuga uuring. See võimaldas defineerida täiesti uued molekulaarsed mehhanismid vitiliigo tekkimises.

Vitiliigo projekti eestvedaja dermatoloogia ja veneroloogia professor Külli Kingo sõnul on kliinilise meditsiini instituudi uuringu eesmärk olnud põhjalikult analüüsida immuunrakkudes tekkivaid ja rakkudevahelist informatsiooni vahendavaid valke ja melaniini tootvaid naharakke, eriti nende rolle kahjustuste tekkes vitiliigo korral.

Kingo rõhutas, et vaatamata asjaolule, et vitiliigo ei põhjusta füüsilist puuet, ei saa haigust käsitleda ainult kosmeetilise probleemina. “Uuringud on näidanud, et haigestumine mõjutab tugevalt inimese elukvaliteeti ja enesehinnangut, tuues endaga kaasa mitmeid psühhosotsiaalseid probleem.”

Täismahus artikkel ERRi teadusportaalis Novaator.

Seotud lood