Marilin Vaksman: haigekassa otsused on olnud arusaamatud

Benita Kodu juhatuse liige Marilin Vaksman.
Benita Kodu juhatuse liige Marilin Vaksman.

Haigekassa põhimõtted õedusabi teenuse ostmisel kehtisid ainult ühe aasta, edasi on olnud haigekassa otsused arusaamatud, kinnitas Benita Kodu juhatuse liige Marilin Vaksman.

Marilin Vaksman: haigekassa otsused on olnud arusaamatud   Haigekassa põhimõtted õedusabi teenuse ostmisel kehtisid ainult ühe aasta, edasi on olnud haigekassa otsused arusaamatud, kinnitas Benita Kodu juhatuse liige Marilin Vaksman.  

Haigekassa on planeerinud selleks aastaks I poolaastal Benita kodus statsionaarset õendusabi 110 juhtu ning II poolaastaks 105 juhtu. Kuidas kommenteerite?

Benita Kodu AS osales 2014. aastal Eesti haigekassa juhatuse poolt välja kuulutatud ravi rahastamise lepingu sõlmimise konkursil, kus valiti iseseisva statsionaarse õendusabi osutamiseks partnereid. Konkursil osaledes arvestasime, et juhul kui meil õnnestub konkursil edu saavutada ja leping sõlmida, kehtivad mõlemale poolele kohustused kogu lepingu perioodi vältel.

Konkursi tulemuste kohaselt sai Benita Kodu AS paremusjärjestuses teise koha viiest taotlejast statsionaare õendusabi osutamiseks ning seega sõlmiti Benita Kodu AS-ga ravi rahastamise leping. Valikukonkursi kohaselt sõlmiti Benita Kodu AS-iga ravijuhtude mahu osas rahaline lisa üheks aastaks ning edasised ravijuhtude mahud lepitakse lepingu üldtingimustest tulenevalt kokku poolte vahel kirjalikult lepingu lisana poolaasta kaupa jooksva aasta 10. veebruariks.

Üllatusena selgus, et Eesti haigekassa pidas konkursi paremusjärjestust oluliseks ainult esimesel aastal. Edaspidi otsustati osta teenust ilma ühelegi menetluskorrale tuginemata, kusjuures osta teenust ka teenusepakkujatelt, kes said valikukonkursil kehvemad tulemused ja küsivad sama teenuse eest rohkem raha.

Lisaks on haigekassa juhatuse 08.01.2014. a otsuse nr 24 lisa 10 punktis 5.1 välja toodud, et statsionaarse õendusabi korraldamisel lähtutakse põhimõttest, et optimaalne ja jätkusuutlik on vähemalt 20 kohaga statsionaarne raviüksus, mille voodihõive on vähemalt 95%. Sama eeldus on võetud arvestuse aluseks ka haigekassa rahastatava voodipäeva piirhinnas.

Ilmselgelt ei ole haigekassa Benita Kodu puhul sellest tingimusest kinni pidanud.

Kuidas kommenteerite – kas need eelarved ja juhtude arvud on piisavad?

Ei, need ei ole piisavad. Benita Kodus on iseseisva statsionaarse õendusabi teenuse järjekord ca 2 kuud. Meil oleks võimalik pakkuda teenust suuremale hulgale patsientidest, aga lepingumaht on väga piiratud. Esitasime Eesti haigekassale taotluse täiendava mahu osas, aga saime eitava vastuse.

Kuidas Benita Kodu toime tuleb?

Peale ravijuhtude vähendamist langetas haigekassa ka mõnede tervishoiuteenuste hinda. Uuest aastast on vähendatud arstiteenuse maksumust ja kui varasemalt olid analüüsid hinna sees, peavad nüüd patsiendid analüüside tegemiseks kõigepealt perearsti poole pöörduma.

Teeme kõik endast oleneva, et tagada patsientidele kvaliteetne teenus.

Õnneks meie ravijuhte võrreldes eelmise aastaga ei vähendatud, nii saame pakkuda ka personalile kindlustunnet.

Haigekassa käitumine on arusaamatu – osta teenust kallima teenusepakkuja käest olukorrus, kus rahaline ressurss on piiratud ja eelarve suisa miinuses.

Benita Kodus osutatakse peale iseseisva statsionaarse õendusabi veel eakate kodu, rehabilitatsiooni (tööalane ja sotsiaalne) teenust ning ambulatoorset taastusravi. Kvaliteetse teenuse osutamine on esmane prioriteet.

Benita Kodu eakate kodus ei ole mitte ühtegi kohaliku omavalitsuse poolt rahastatavat ega isegi osaliselt rahastatavat klienti, meie elanikud maksavad hoolduse eest ise või tasuvad kulud nende lähedased.

Kuidas kommenteerite õendusabi olukorda Eestis üldiselt?

Viimane, iseseisva statsionaarse õendusabi juhend, on kinnitatud 2007. aastal ja kehtis kuni 10.07.2012. Hetkel kehtivat tegevusjuhendit ei ole.

Õendus on patsiendikeskne valdkond, aga patsientidelt kuuldud info põhjal on kvaliteet väga erinev.

Paljudes asutustes on patsient päevad läbi voodikeskne, isegi kui ta tegelikult oleks võimeline liikuma.

Paljud patsiendi lähedased ei ole mõistnud õendusabi teenuse olemust ja tihti tuuakse patsient ainult kohale ning peale lepingu sõlmimist lahkuvad lähedased kiirustades.

Õendusplaani koostamisel on õel aga vajalik patsiendi, tema pere või teda hooldava isiku poolt probleemi/probleemide kirjeldamist. Niisamuti on õendusabi üks osa lähedaste juhendamine ja õpetamine.

Suur ja lahendamata probleem on dementsete patsientidega, kellele ei ole võimalik tagada piisavat järelevalvet.

Lisa kommentaar

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Viljandi Haigla otsib JUHATUSE LIIKMEID

Tammiste Personalibüroo OÜ

30. juuni 2017

Meditsiini­uudised

13. juuni 2017

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2017

Laadi PDF

Tervise­uudised

juuni 2017

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.