EAÜ ja ERHL: magusamaks tõstaks tervisetoodete hindasid

Eesti Apteekide Ühendus ja Eesti Ravimihulgimüüjate Liit juhivad tähelepanu, et kardatavasti saavad magusamaksuga maksustatud ka tooted, mille otsene kasutuseesmärk on inimeste tervise kaitse ja edendamine.

Eesti Apteekrite Ühenduse juhatuse liige Kristiina Sepp ning Eesti Ravimihulgimüüjate Liidu tegevdirektor Teet Torgo enda arvamuses tervise- ja tööminsitrile Jevgeni Ossinovskile ning rahandusministerile Sven Sesterile:"Eelnõu eesmärk mõjutada laste, noorukite ja teiste tarbijate käitumist, vähendades suhkruga magustatud jookide tarbimist ja kättesaadavust ning suunates tootjaid vähendama magustatud jookides suhkru ja magusainete kogust.

Eelnõu koostajad märgivad, et Eestis on täiskasvanute ja eriti koolilaste rasvumise tempo olnud üks kiiremaid võrreldes teiste EL riikidega, millega on kaasnenud ka suhkru liigtarbimisega seostatud haiguste levik.

Vaidlustamata siinjuures kuidagi inimeste tervise kaitse väärikat eesmärki, peame oluliseks välja tuua, et nö traditsiooniliste karastus- jm suure suhkrusisaldusega jookide kõrval on uue maksu mõjualasse ekslikult sattumas ka tooted, mille kasutuseesmärk on sarnaselt eelnõuga justnimelt rahvatervise kaitse.

Seesugused tooted ei ole ravimid ega kasutata neid ka koostisosadena ravimite tootmisel, mis välistaks nad uue maksu kohaldamisalast. Samas ei ole mingit kahtlust nende kasutusotstarbes – need tooted on otseselt mõeldud kasutamiseks just patsiendi tervise tugevdamise ja kaitse eesmärgil.

Uus maks hõlmaks kahetsusväärselt mitmeid suhkrusisaldusega toidulisandeid, eritoite ning muid tervise- ja loodustooteid, mida pakutakse apteekides patsientidele joogi, siirupi vms kujul. Kardetavasti kuuluks uue maksuga maksutamisele nii lastele kui täiskasvanutele mõeldud hingamist kergendavad (köha- jm) siirupid, samuti näiteks laste kasvu ja arengut toetavad või muud vitamiine sisaldavad siirupid, lisaks ka meditsiinilisel näidustusel kasutamiseks mõeldud eritoidud (N. haigusest põhjustatud alatoitumuse korral kasutamiseks ette nähtud toitaineliselt täisväärtuslik kõrge energiasisaldusega vaarikamaitseline jook jogurtiga Nutridrink).

Kurioosseks tõendiks uue maksu kehtestamisega kiirustamisest kujuneks kindlasti glükoosijook Glucomedics. Jook sisaldab küll suures kontsentratsioonis glükoosi, kuid seda üksnes põhjusel, et selle praktiliseks kasutusalaks ongi glükoositaluvuse testimine – näiteks diabeedi riskigruppi kuuluvatel inimestel, ka rasedatel (gestatsioonidiabeet), teatud kaasuvate krooniliste haigustega patsientidel ja ülekaalulistel. Testi sisuks on uurida glükoositaseme väärtust paastuplasmas ja selle muutuseid ajas pärast kindla glükoosiannuse manustamist. Testi abil tehakse kindlaks, kas inimesel on diabeet või diabeedi tekke risk ning testi tulemuste põhjal antakse patsiendile nõu toitumisharjumuste korrastamiseks, elustiili muutmiseks või määratakse keerukamate ja raskemate juhtumite korral patsiendile täiendav ravi. See toode ei ole lihtsasti asendatav ka alternatiivsete veresuhkru määramise testidega, sest tegemist on kindla glükoosi kontsentratsiooni lahusega, mida üldiselt kasutatakse vaid arsti järelevalve all.

Praktikas võiks toodet küll asendada raviasutuse enda poolt valmistatud analoogiline lahus, kuid selle tootmine oleks ajamahukas ja kulukas protsess just tingituna glükoosi suurest osakaalust lahuses.

Leiame, et kuna eelkirjeldatud tooted on otseselt mõeldud inimeste elu ja tervise kaitseks, siis töötaks nende kättesaadavuse raskendamine vahetult vastu eelnõu eesmärgile, milleks peaks samuti olema just rahvatervise kaitse.

Meenutame, et vastavalt ravimiseaduse § 31 lg-le 5 võib apteegis lisaks ravimitele müüa ainult meditsiini- ja hügieeniotstarbelisi tooteid, kaasa arvatud toidulisandeid ja loodustooteid. Seega on nn apteegikaupade lubatud kasutusotstarve juba täna seadusega väga rangelt piiratud.
Kuna seaduseelnõu eesmärk on suunata tarbijaid eemale nende tervisele kahjulike toodete kasutamisest, siis ilmselgelt ei tohiks selliste toodete hulka arvata apteekides lubatud ning inimese tervise edendamiseks mõeldud jooke.

Neile toodetele uue maksu kohaldamise õiguspärasus oleks küsitav ka põhiseaduslikkuse mõttes, kuna just nende osas jääks äärmiselt kaheldavaks maksumeetme kui tarbijakäitumise piirangu proportsionaalsus – kardetavasti oleks meede eelnõu eesmärgi saavutamiseks sobimatu, kuna töötaks eesmärgile otseselt vastu.

Seetõttu palume veelkord põhjalikult kaaluda eelnõu reguleerimisala täpsustamist ning võimalusel eelnõu §-s 6 sätestatud maksuerandite loetelu täiendamist eelkirjeldatud toodetega, mille otsene kasutuseesmärk on inimeste tervise kaitse ja edendamine.

Selguse huvides palume ühtlasi kaaluda eelnõu täiendamist osas, mis sõnaselgelt välistaks uue maksu kohaldamisalast ravimid. Kuigi eelnõu § 6 p 3 kohaselt loetakse maksust vabastatuks küll magustatud joogid, mida kasutatakse ravimite tootmiseks ja valmistamiseks, ei hõlma see kategooria siiski sõnaselgelt magustatud jooke, mis ise on ravimid. Kui ravimid peaks eelnõu regleerimisalast olema välistatud mõne muu sätte kaudu, siis võiks selguse huvides vastavalt täpsustada eelnõu seletuskirja.

Täname Rahandusministeerumit selgituste eest ning loodame, et käesolev pöördumine aitab jõuda mõistliku lahenduseni, mis toetaks eelnõu eesmärkide saavutamist."

Lisa kommentaar

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

15. august 2017

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

mai 2017

Laadi PDF

Tervise­uudised

juuli 2017

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.