Sikkut: universaalne ravikaitse vajab ühiskondlikku kokkulepet

Tervise- ja tööminister Riina Sikkut
Tervise- ja tööminister Riina Sikkut

Tervise- ja tööminister Riina Sikkut on seisukohal, et Eestis tuleks võtta suund universaalse ravikaitse kehtestamisele, kuid tõdeb, et tulemuseni jõudmine on pikaajaline protsess.

Mõttekoda Praxis on valmis saanud ravikindlustuskaitse analüüsi. Mis on Teie jaoks värske analüüsi kõige olulisem järeldus?

Uuring teeb kolm soovitust ja kõik on olulised. Üks toob esile selle, et 3aastaste laste vanematel tihti ravikindlustus katkeb. See on laiem mure, et inimeste ravikindlustuses tekivad augud, kui nad nö ühest staatusest teise siirduvad: lapsevanem, kes ei lähe kohe tööle või ajateenija, kes ei lähe kohe õppima või inimene, kellel töökoha vahetamisel tekib töötamises paarikuine auk. Sellised katkestused tunduvad väike mure, kuid see puudutab väga paljusid. Haigus ei küsi, kas inimesel sellel kuul on ravikindlustus ja kui pole, siis ta praegu ei tule. Me võiksime töötada selle nimel, et inimestel oleks püsiv ravikindlustusega kaetus.

Teine ettepanek puudutab sotsiaalmaksu hajutamist. Praegu näiteks septembris ravikindlustuse andmisel vaadatakse, kas augustis on sotsiaalmaksu vähemalt miinimumi mahus tasutud inimese pealt. Aga kui me ei vaata mitte üks kuu tagasi, vaid näiteks kolm kuud tagasi? On inimesi, kes töötavad projektipõhiselt, kellel on ebaregulaarsed sissetulekud, kuna nad on näiteks vabakutselised. Nende pealt laekub sotsiaalmaksu ühes kuus suurem summa, kuid järgmistel mitte midagi. Seda laekumist saaks hajutada mitme kuu peale, et võimaldada pikemat ravikindlustuskaitse kestust.

Ja siis on veel ilmselt kõige suuremat huvi tekitav ettepanek, et me võiksime liikuda universaalse ravikaitse poole. See tähendaks seda, et kõik Eesti elanikud saavad arstiabi.

Mis suunas ministeerium praegu plaanib liikuma hakata? Kas katsetatakse variante 1 ja 2 või võetakse suund kolmanda soovituse peale?

Teavitustegevus hakkab peale, et anda 3aastaseks saavate laste vanematele ette teada, et ravikindlustus kaob ja mis võimalused on neil ravikindlustuse saamiseks.

Sotsiaalmaksu hajutamine oleks mõistlik ja see paljude inimeste jaoks parandaks ravikindlustusega hõlmatust. Ka see on ettepanek, millega saab kiiremini edasi minna.

Universaalne ravikaitse on väga hea mõte: et me jõuaksime selleni, et haridus, tervishoid, sotsiaalhoolekanne oleksid sellised ühiselt rahastatavad hüved, mille puhul me ei eelda inimestelt mingite täiendavate tingimuste täitmist. Tervishoid on inimõigus, mis peaks olema tagatud kõigile. Aga – seda muudatust ei saa ju teha praeguses tervishoiu rahastamise süsteemis. Kui räägime universaalsest ravikaitsest, siis see eeldab radikaalseid ümberkorraldusi maksusüsteemis. Kui lisandub inimesi, kes hakkavad teenust saama, siis kulud kasvavad, aga tööjõu maksu me tõsta ei saa. Seega tuleb leida mingi alternatiivne viis tervishoiu rahastamiseks.

Aga isegi kui me ei räägi universaalsest ravikaitsest, siis arvestades seda, et töö iseloom muutub ja inimesed ei tööta enam tingimata üheksast viieni ühe tööandja juures töövõtulepinguga, siis surve tervishoius tulubaasi ümber korraldamise järele on nagu nii.  Nii et arutelu, kuidas tulevikus tervishoidu rahastada, mis on see maks, mille kaudu tervishoidu rahastame, seda arutelu tuleb pidama hakata nagu nii.

Kui võetakse suund universaalse ravikindlustuskaitse kehtestamisele, siis millal võiksime selleni jõuda?

Esiteks on vaja, et ühiskond saaks aru, milleks seda on vaja ja et sellel muudatusel oleks tugev toetus taga. Praegu on nii, et kui maksan, siis saan teenust vastu ja seda tajutakse õiglasena. On vaja, et inimesed hakkaksid tajuma tervishoidu samamoodi kui haridust hüvena, mis peab olema kättesaadav kõigile. Seda arutelu me peame ühiskonnas pidama, aga see on aeglane protsess.

Samamoodi, kui me maksusüsteemi ümber teeme, siis lisaks tervishoiule see võib puudutada töötuskindlustust ja veel midagi: neid muudatusi tuleks vaadata paketina, sest maksusüsteem on üks tervik. See, mida me maksustame ja millise määraga, mõjutab väga paljude inimeste ja ettevõtete käitumist ning peab olema hästi läbi mõeldud ja analüüsitud otsus.  

Nii et ma usun, et ka järgmise valitsuse ajal veel universaalset ravikaitset ei kehtestata, aga me võiksime olla oluliselt lähemal sellele, et seda tulevikus teha.

Ütlesite, et teavitamine on midagi, mida hakatakse kohe tegema?

Õigusruumis on takistused, miks haigekassa seda seni ei ole teinud. Aga need on muutmisel ja haigekassa plaanib tõepoolest hakata saatma inimestele teavitusi, kui neil ravikindlustuskaitse hakkab lõppema, et inimesed lihtsalt teadmatusest ei jääks ravikindlustuseta.

Millal sotsiaalmaksu hajutamist saaks hakata rakendama?

Nii hajutamist kui teisi muudatusi, mis sotsiaalmaksu miinimumiga on seotud, hakkavad analüüsima rahandusministeerium ja sotsiaalministeerium. Küsimus on, kas seda jõuab teha poole aasta jooksul või jääb see hilisemasse aega.

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Seotud lood

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

4. detsember 2018

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

november 2018

Laadi PDF

Tervise­uudised

november 2018

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.