16. mai 2005
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

PILK: Ees­ti mär­gi hin­da­ja

Vii­mas­te kuu­de ühe suu­re­ma mär­gi on Ees­ti ühis­kon­nas ma­ha pan­nud Me­ri­ke Kau­nis­saa­re. Näi­da­tes ära oma ma­gist­ri­töös, et rii­gib­rän­di lo­go "Wel­co­me to Es­to­nia" ei kõl­ba üld­se­gi sel­leks, mil­les see mõel­dud oli.

Vii­mas­te kuu­de ühe suu­re­ma mär­gi on Ees­ti ühis­kon­nasma­ha pan­nud Me­ri­ke Kau­nis­saa­re. Näi­da­tes ära omama­gist­ri­töös, et rii­gib­rän­di lo­go "Wel­co­me to Es­to­nia"ei kõl­ba üld­se­gi sel­leks, mil­les see mõel­dud oli. Merike Kau­nis­saa­re, kes mui­du peab Tar­tu üli­koo­liklii­ni­ku­mi las­te­fon­di ju­ha­ta­ja ame­tit, ei kõhk­lehet­ke­gi, kui te­malt kü­si­da, kas Ees­ti mär­gi äpar­du­mi­setões­ta­mi­ne on tal­le roh­kem sõp­ru või vaen­la­si too­nud."Loo­mu­li­kult sõp­ru," nae­rab ta ot­se­ko­he vas­tu­seks. "Jusiis ini­me­sed tund­sid ära, et mi­da­gi on tõe­poo­lestva­les­ti, toe­tus mär­gi­le on õhu­ke. Te­gi­ja­te selts­kondtoe­tab, vaa­ta­ja­te selts­kond ena­mas­ti ei toe­ta," sõ­nabta. "Vä­ga hu­vi­tav oli uu­ri­da vas­tu­ka­ja, kui­das tei­sedini­me­sed on sel­lest mär­gist aru saa­nud, Mul en­dal oliet­te­ku­ju­tus te­ge­li­kult ole­mas, olen ju di­sai­ner," jät­kabKau­nis­saa­re. No kui­das siis saa­dak­se? Ühe lau­se­ga kok­kuvõt­tes tões­tas vast­ne ma­gis­ter, et mär­gi vorm ei väl­jen­dase­da, mi­da te­ge­li­kult on soo­vi­tud öel­da, et pilt ja sõ­narää­gi­vad eri keelt. Sel­gi­tu­seks loet­leb ta brän­di Es­to­nia si­sukok­ku­võt­vas mu­de­lis too­dud soo­vi­de ja lo­gos tun­ne­ta­tudte­ge­lik­ku­se vas­tuo­lu­sid. Ees­ti soov on tu­le­vi­kuspa­re­maks muu­tu­da, aga lo­go la­hen­dus on ret­ros­tiil­ne.Mu­de­lis ta­he­tak­se ol­la põh­ja­mai­sed ja eu­roo­pa­li­kud,aga lo­gos on tun­ne­ta­tud amee­ri­ka­lik­kust. Teks­ti­li­ne osata­hab näi­da­ta eest­la­si edu­meel­se ja are­ne­mi­sal­titööand­ja sei­su­ko­hast, märk rää­gib meist aga kui küllar­vu­ti­see­ru­nud, kuid lap­se­li­kest ma­da­laha­ri­dus­ta­se­me­ga töö­võt­ja­test... Isee­ne­sest ei öel­daeest­las­te koh­ta mi­da­gi ega näi­da­ta neid kui­da­gi… "Ah et seal on siis min­gid ju­tud ka!?," kü­sis kaits­mi­selvii­bi­nud mee­dia­di­sai­ni as­ja­tund­ja ül­la­tu­se­ga. "Kuiju­tud, mis sel­le lo­go ta­ga on, rää­gi­vad teist keelt, siises­ma­mul­je pu­hul on ik­ka­gi pilt pri­maar­ne. Nä­hak­se mär­kija nii saa­dak­se­gi Ees­tist ja eest­las­test mul­je nii, na­gumärk väl­ja näeb – häs­ti ar­vu­tis­tu­nud lap­sik rah­vas. Kas seeoli­gi ees­märk?" Pilt ja mär­gi­keel rää­gib Kau­nis­saa­re hin­nan­gul pal­juroh­kem kui et­te osa­tak­se ku­ju­ta­da. Sel­les­se tu­leks pal­juhoo­li­ka­malt suh­tu­da. Ta toob näi­teks hil­ju­ti ühe suu­re päe­va­le­he esi­kül­jelil­mu­nud fo­to, kus mees näi­tab lu­ge­ja­le/vaa­ta­ja­lekesk­mist sõr­me, mil­les on lau­la­tu­sõr­mus. "Te­gu oli tõ­si­seja ana­lüü­si­va loo­ga, et Ees­tis abiel­lu­tak­se üha vä­hem jne.Aga pilt rää­kis hoo­pis mi­da­gi muud, kõik ju tea­vad, mi­dasel­li­ne žest tä­hen­dab. Kui fuck you, siis fuckyou, mis see lu­gu siis enam loeb," sõ­nas­tab taot­se­ko­he­selt. Me­dit­sii­ni­maail­ma­ga pa­ral­leel­le tõm­ma­tes jät­kab tatei­se näi­te­ga: kui arst tu­leb klii­ni­kus­sekorst­na­püh­ki­ja­kuues või oo­pe­ri­kos­tüü­mis, siis võib ta juik­ka ol­la see­sa­ma arst ja an­da hea nõu, aga märk­süs­teem ontäies­ti va­le ja arst te­ki­tab sel­li­se­na suht­le­mi­sesai­nult se­ga­dust. "Ei ole su­gu­gi kin­del, kas pat­sient toi­miboo­tus­pä­ra­selt. On korst­na­püh­ki­ja­kuub tar­ga ars­ti sel­jasväi­ke ja vä­he­täh­tis märk?" Brän­di te­ge­mi­se­le ku­lus 13 mil­jo­nit. Val­da­valt in­fotööt­le­mi­se­le ja sel­le alu­sel mu­de­li koos­ta­mi­se­le,sel­gi­tab di­sai­ner. Lo­go en­da te­ge­mi­ne mak­sis vei­di üle100 000 kroo­ni. Kui see teh­ti Ing­lis­maal, siis on te­ge­mistum­bes spet­sia­lis­ti ühe kuu pal­ga­ga. Odav töö, kuid esin­dabko­gu pro­jek­ti. Sa­mas ei väi­da Kau­nis­saa­re su­gu­gi, et need mil­jo­nidolek­sid ter­vi­ku­na ma­ha vi­sa­tud ra­ha. Brän­di te­ge­mi­seluu­ri­ti põh­ja­li­kult Ees­ti ja eest­las­te hoia­kuid, too­diväl­ja iga­su­gust in­fot, ka­het­sus­väär­selt ei pee­gel­du seekõik aga mär­gis. "Brän­di vi­suaal­ne osa ebaõn­nes­tus,"re­sü­mee­rib ta. Pal­ju in­fot an­dis oma­kor­da ka po­lee­mi­kamär­gi üm­ber. Ees­ti lo­go kui sel­li­ne po­le te­ma hin­nan­gulisee­ne­sest omaet­te as­ja­na su­gu­gi halb. See so­biks vä­gahäs­ti näi­teks kii­re müü­gi­ga tar­beas­ja­le: lõ­bus­tus­par­gikiir­toit, küp­si­sed, ham­bur­ger – liht­ne ja odav asi, mis"kii­relt lii­gub". Või siis IT vald­kon­da:mo­biil­te­le­fo­ni­le, inetr­ne­ti­kaup­lu­se­le, ar­vu­ti­fir­malo­goks. Sel­li­ne plin­kiv ja lu­ge­ma kut­suv, na­gu seeon. Tä­na­vu Tar­tu edu­ka daa­mi tiit­li päl­vi­nud Me­ri­keKau­nis­saa­re te­gi oma ma­gist­ri­töö­ga al­gust 1999. aas­tal.Et ta oli lõ­pe­ta­nud 1981. aas­tal kuns­tiins­ti­tuu­di, siistu­li alus­ta­da eel­ma­gist­ran­tuu­rist ja nnta­san­du­sek­sa­mi­te te­ge­mi­sest. "Õi­gu­poo­lest ka­su­ta­sinära ko­gu aja, mis ühel rii­giee­lar­ve­li­sel ma­gist­ran­dil onüld­se või­ma­lik ka­su­ta­da. Kaa­sa ar­va­tud aka­dee­mi­li­sepuh­ku­se, sest töö tu­li val­mis saa­da pe­re ja töö kõr­valt,"tõ­deb ta nüüd. Ma­gist­ri­töö "Wel­co­me to Es­to­nia" tee­mal kait­sesKau­nis­saa­re märt­si al­gul TÜ aja­kir­jan­du­se jakom­mu­ni­kat­sioo­ni osa­kon­nas. "Mind on hu­vi­ta­nud pil­di jasõ­na vas­ta­vu­se te­maa­ti­ka," ei vä­lis­ta ta, et võib mõ­neaja pä­rast asu­da ka vi­suaa­la­na­lüü­si tee­ma­li­sedok­to­ri­töö kal­la­le. Ja te­ge­li­kult on Me­ri­ke Kau­nis­saa­re täit­sa pä­ri, etEes­til võiks oma märk ol­la küll. Kuid sa­mas lük­kab ta ko­heta­ga­si Me­dit­sii­niuu­dis­te et­te­pa­ne­ku võt­ta pliiats javi­san­da­da sel­le loo juur­de üks Ees­ti rii­gi­le so­bi­liklo­go. "See asi ik­ka pä­ris nii kii­res­ti ka ei käi..."

Liitu Meditsiiniuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Meditsiiniuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Kadi HeinsaluMeditsiiniuudiste peatoimetajaTel: 6670 451
Violetta RiidasMeditsiiniuudiste toimetajaTel: 6670 454
Margot VentMeditsiiniuudiste toimetajaTel: 6670 446
Kristiina KäitMeditsiiniuudiste toimetajaTel: 58552330
Karin TammMeditsiiniuudiste sündmuse juhtTel: 513 8862
Minna Liisi LiivrandMeditsiiniuudiste sündmuste projektijuhtTel: 6670 230
Maarja KõrvMeditsiinimeedia müügijuhtTel: 5257708
TellimiskeskusTel: 667 0099