Eetikaseminer: ravimiesitlejaid õpetati arste vähem mõjutama
Seminari korraldaja Kai Siinmaa sõnul
pööravad tootjad liiga palju tähelepanu sellele, et toimiks aus konkurents -
tegelikult tuleks rohkem muret tunda arstide mõjutamise pärast kingituste teel.
Ravimitootjate liidu seminar oli interaktiivne - koheselt tuli vastata lektorite poolt esitatud küsimustele ja praktilistele ülesannetele, kasutati ka hääletuspulti.
Ühe olulise ja igapäevase eetikaprobleemi tõstatas Ravimitootjate Liidu liige
Toomas
Pruunsild (GlaxoSmithKline). Ta tõi näiteks situatsiooni, kus firma
Nipi-Triki spondeeris reumatoloog X-i osalemise 75 000 krooni maksval
ülemaailmsel saviravi kongressil Uus-Meremaal. Doktor X esines posteriga
Eesti/Saverna savi in vitro põletikuvastaste omaduste kohta.
Seejärel ilmus ekraanile küsimus, kas saalisviibijad näevad konflikti heade turundustavadega. Suurem osa – 81,1%, nägi konflikti.
Järgmisena hinnati, kui palju võiks maksta arsti kui konsultandi tund. Algselt välja pakutud 20 000 krooni kahe tunni modereerimise eest pidasid enamus kuulajaid ebaõiglaselt suureks. 56,3% kuulajatest pidas sobivaks tunnihinnaks 2000-2500 krooni, 34,4% 2500-5000 krooni ning ülejäänud rohkem.
Eetikaseminari üks eesmärk oli tutvustada ka selle aasta esimesest juulist kehtima hakanud uut eetikakoodeksit, mille järgi ei tohi ravimifirma poolt tehtav kingitus arstile olla kallim kui 100 krooni. Mitte mingil juhul ei tohi üritus/kingitus olla seotud meelelahutusega.
Mõni eetikaülesanne kuulajatele oli otseselt viimatinimetatud koodeksipunktiga seotud. Kaja-Triin Laisaar Ravimitootjate Liidust küsis, kuidas käituks ravimiesitleja, kes saab pärast Saaremaa Georg Otsa SPA konverentsisaalis peetud ravimiesitlust ahvatleva pakkumise: teha arstidega ühine spa-külastus.
Kuna see ei tohi ravimiesitluse juurde kuuluda, peab esitleja otsustama, kas ühineb arstidega ja esitab pileti eest pärast oma firmas kuluaruande, ühineb ja maksab ise või lahkub kohe pärast seminari lõppu.
54,2% pooldas seda, et maksab enda eest ise, 24,4% lubasid kuluaruande esitada ning 21,4 eetikaseminaril osalejatest eelistaks lahkuda.
Kuigi eetikas pole selgelt õigeid ja valesid vastuseid, on ravimitootjatel nüüd lisaks sisetundele kergem koodeksist juhenduda.
Eelkõige oli seminar mõeldud nendele ravimifirmade töötajatele, kes oma
igapäevatöös puutuvad kokku tervishoiutöötajatega – ravimiesitlejatele ja
tootejuhtidele. Kokku osales eetikaseminaril umbes 170
inimest.