Kliinikumi teadlaste abil avastati kardiometaboolsete haiguste geneetilised võrgustikud

Kliinikumi kardiovaskulaarkirurg Arno Ruusalepp.

19. augustil ilmus juhtivas teadusajakirjas Science uuring, mis on läbi viidud Mount Sinai Haigla Icahn School of Medicine, Tartu Ülikooli Kliinikumi ja Karolinska instituudi teadlaste poolt. Artiklis on kirjeldatud täiesti uut koe-spetsiifiliste geenide omavahelise seotuse taset selgitamaks kardiometaboolsete haiguste põhjuseid.

Uuring nimega STARNET (Stockholm-Tartu Atherosclerosis Reverse Network Engineering Task) sai alguse 2007. aastal Tartus professor Johan Björkegren'i (Geneetika ja Genoomika professor Ichan School of Medicine's, Mount Sinai Haiglas, varasemalt Tartu ülikooli külalisprofessor ning Karolinska Instituudi vanemteadur) ning Tartu Ülikooli Kliinikumi südamekirurgi doktor Arno Ruusalepp'a initsiatiivil, kajastab Kliinikumi Leht.

STARNET uuring on esimene süsteemne (mitmeid kudesid hõlmav) RNA-järjestuste uuring südame isheemiatõvega patsientidel. Erinevalt sarnastest projektidest, on uuringusse kaasatud 600 hästi kirjeldatud südame isheemitõvega patsienti, kellelt on uuritud geeniekspressiooni erinevates kudedes – veres, veresoone seinas, rasvkoes, skeletilihases ja maksas. Saadud andmetest joonistuvad välja kudede sisesed, kudede vahelised ja ka haigustele ühised geenivõrgustikud, mille sõlmpunktides asetsevaid geene saab edaspidi uurida võimalike diagnostiliste markerite ja ka ravimite kandidaatidena.

Oluline roll kõhuõõne rasvkoel

Tähelepanuväärseim leid on see, et maksa kõrval omab olulist rolli lipiidide ainevahetuse regulatsioonis kõhuõõne rasvkude. Sellele viitab geeni PCSK9 suur hulk kõhuõõne rasvkoes, mis sealt eritudes vereringesse saab minna ainult läbi maksa ja seal degradeerida LDL retseptoreid. Laiemalt võttes saab spekuleerida, et ülekaal, eriti just rohke intraabdominaalne rasvkude võib omada olulisemat rolli haiguslike protsesside reguleerimisel ja nende juhtimise isegi n-ö üle võtta. „Geen PCSK9 on viimasel ajal kogunud hulgaliselt tähelepanu, saades märklauaks uutele turule tulevatele verelipiide alandavatele ravimitele," rõhutab PCSK9 geeni olulisust artikli üks esimestest autoritest, kliinikumi südamekirurg doktor Raili Ermel.

"PCSK9 leidmine, paljude haigust-tekitavate geenide ootamatu aktiivsus koe- ja haiguseüleselt näitab, kui vähe me tegelikult südame isheemiatõve põhjustest teame," ütleb uuringu kaasautor doktorr Arno Ruusalepp, kliinikumi südamekirurgia osakonna juhataja. "Tegelen aktiivselt südame isheemiatõve käes kannatavate patsientide raviga ja näen, kui suurt ressurssi nende patsientide ravi vajab. STARNET on avanud uue ukse mõistmaks südame isheemiatõve põhjuseid ja arengut ning annab lootust uutele ravimeetoditele tulevikus."

Loe täismahus siit.