Hingehoid on üldmõiste Hingehoid on üldmõiste, väga lai mõiste ja selleäraseletamine on ääretult keeruline juba ainuüksiterminoloogilise probleemi tõttu. Hingehoid onusuteaduse ala, samas on tal erijooned koguduste piiresja institutsioonide piires, kus vastavad töötegijadametis on. Eestis on vastavalt valitsuse ja Eesti KirikuteNõukogu ühishuvide deklaratsioonile (2002) juba loodudkaplanaadid sõjaväe, vanglate ja politsei juurde;plaanis on luua haiglate ja hoolekandeasutuste ningsadama ja lennujaama juurde. Hingehoidjaid haiglates jahooldusasutustes töötab sellegipoolest üle Eesti. Kindlasti on hingehoid üks kristliku teenimisevorme, mis laieneb hoolimiseks ja hoolitsuseks inimesekui terviku eest. Piiblis esinevad sõnad nefeš (heebrea) japsyche (kreeka) on tõlgitud eesti keelde küll kui"hing", kuid selle tähenduspiirkonda tuleb mõista paljuavaramalt kui lihtsalt kitsast osa inimeses. Inimenetervikuna ongi hing, hing on inimese olemus. Inimene onelav hing, mis teeb temast muust loodusest kõrgema olendi,homo religiosus'e, kes on loodud suhtesse Jumalagaja teiste inimestega. Kreekakeelsest sõnast psyche on omaterminoloogia välja kujundanud ka psühholoogia,psühhiaatria jt. Hingehoid haiglas ehk kliiniline hingehoid? Eelnevapõhjal võib väita, et hingehoiul on kohta kõikjal, kustegeldakse inimesega. Loendamatu hulk teraapiaid jajärjest peenem spetsialiseerumine on tervitatav, kuidsamas see killustab. Ja kes oleksid lõpuks need, kes hiljemterviku ka tagasi kokku panevad? Kes tegeleb näitekssüümega, süütundega? Liiga tihti kuuleme öeldavat: "see pole minu rida"või "see ei kuulu minu kompetentsi". Vaid samm edasi: "poleminu asi!". Tänapäeval, mil kõike ostetakse ja müüakse,ringleb ja määrab raha ka meditsiinis järjest rohkem. Jubaarutletakse teemal: raha- või patsiendikesksus? Kuiinimene raha taha ära kaob või ainult vahendiks muutub, onraha astunud Jumala kohale. Stress, depressioon,hoolimatus, närvilisus, kriisid... Maailma Terviseorganistasiooni terviseedenduseidee mõistab inimest ja tervist laiemalt – holistlikustähenduses. Füüsilise kõrval rõhutatakse just vaimseidressursse ja sotsiaalset heaolu; pelgalt haigusepuudumine pole veel tervis. Eesmärk on patsientide jahaiglapersonali tervise edendamine ja selleks vastavakeskkonna loomine. Mitte ainult tagajärgedegategelemine, vaid vastavate hoiakute kujundamine. Terviseedenduse idee ainult toetab hingehoiutööd (javastupidi), sest hingehoid läheneb inimeseleindividuaalselt ja rõhutab hingehoidliku keskkonnatähtsust, et inimene (patsient, patsiendi lähedane,haigla töötaja) saaks tunda ennast väärtuslikuna. Samaskonkreetsel kristlikul aluspõhjal seistes pakub see avaratvõimalust arutleda eksistentsiaalsetel teemadel. Kas ja milleks on vaja hingehoiukoolitustmeditsiinitöötajatele? Ida-Tallinna keskhaiglakoolituskeskuse pakutav hingehoiukoolitus näiteks eikätke eesmärki teha kellestki professionaalnehingehoidja. Kaugel sellest! Pigem on see võimalussüveneda endasse, püüda mõista ennast, näha endasväärtuslikku ning armastust ja hoolimist väärtolendit... Kõige tähtsmad töövahendid oleme ju meie ise! Kui me iseaga väsime ja ei jaksa, siis hakkab murenema ja mõranemaka kõik muu meie ümber – lähisuhted, töösuhted. Kuidaskehtestada ja väärtustada ennast enda ja teiste vahelemüüre ehitamata, ilma kibestumise ja vihata? Kust oninimesed läbi ajaloo jõudu ammutanud? Kus on meiejõuallikad? See kõik on muidugi ammendamatu teema ja ükskoolituspäev ei pretendeeri tegema imet ega andmavastuseid kõikidele küsimustele. Siiski on see võimalusküsida, otsida, ehk mõni eelarvamus kummutada ningtunda ka ennast hoituna, puhata töösaginast ja hingetõmmata. See on võimalus vaadata oma igapäevatoimetusikõrgemalt ja näha neid uusi avarusi. Hingata, sesthingeldades ei jaksa kaua. "Vabandage, kes teie siis ikkagi olete?" "Hingehoidja." Selline dialoog on päris igapäevane, järgnevadreaktsioonid aga hoopis erinevad: "Mida!? Ärge tehke nalja, ma küsisintõsiselt.""Kas minuga on siis lood nii halvad?""Väga meeldiv. Aga kuidas see käib!?""Selline töökoht – lihtsalt haruldane!" Hingehoidja olemasolu haiglas ei peeta erititavaliseks, suhtumist on seinast seina, sealhulgas kaükskõiksust või hoopis hirmu vaimse manipuleerimiseees. Hingehoiu aluseks on kristlik inimesekäsitlus jahingehoiu ajalugu on otseses seoses teoloogia,psühholoogia ja psühhoteraapia arenguga. Hingehoidjalon lisaks teoloogilisele kõrgharidusele olemasettevalmistus tööks kriisis olevate inimeste, kasurijatega. Hingehoidja ei ole psühholoog, kuid ilmapsühholoogia-alaste teadmisteta ei saa ka tema läbi. Tänapäevase hingehoiu aluseks on ligimesekesksehingehoiu mudel, mille lähtekohad on kliendikesksesteraapias. Aktuaalsed ja arenemas on narratiivsedteooriad ehk koguduslik-kontekstuaalsed paradigmadhingehoiutöös. Hingehoidja ei pea olema ordineeritudvaimulik, kuid tema kohuseks on vajadusel armulaua,ristimise jt kiriklike talituste korraldamine,palvuste läbiviimine. Oluline osa on individuaalsetel hingehoidlikelvestlustel, milles enamasti ei jää puudutamata nneksistentsiaalsed küsimused elu mõttest, surmahirmust,süütundest, Jumalast… Hingehoidja püüab aidata inimeselmitte jääda takerduma küsimusse "MIKS?", vaid leida teidning võimalusi, KUIDAS saab sellest olukorrast edasi.Hingehoiutöö ei ole otsene kiriku misjonitöö, kuidhingehoidja isiklik usk armastavasse Jumalasse ongipaljudele rõõmusõnumiks ja julgustajaks. Sageli tunnevad elatanud ja/või haiged inimesedennast mõttetutena, kes ainult teistele tüliks on. Isegikui hoolivad lähedased on olemas, ahistab ühiskonnasvaldav hoiak, mis väärtustab kitsalt noorust, edukust jamuretust. Kannatused ja mured oleksid nagupatoloogilised, surm kõige lõpetaja ja lahutaja. Samas ei saa haiglasse sattunud kõrges eas inimesedkuidagi mööda mõttest, et aeg hakkab otsa saama. Niimõnigi patsient on olnud väga tänulik, et on leidnudhingehoidjas inimese, kellega saab rääkida nendelpaljusid hirmutavatel ja kohmetuks tegevatel teemadel.Olen kohtunud ka inimestega, kes tervise tõttu on jäänudaastateks eemale kirikust ning haiglas viibimise ajal ontaas saanud üle pika aja osa palvest, armulauast, kogenudosadust. Nälg vaimuliku toidu järele on suurem kuitavaliselt arvata osatakse. Hingehoidja on olemas nii patsientide, nendelähedaste kui ka haigla personali jaoks. Tööpuudust eiole, pigem mure, et ei jõua kõikide abivajajateni egajagu ka aega kõikide mõtete elluviimiseks. Hingehoidjatöö on raske ja palju endast andev, kuid ka ilus ja rõõmsatehetkedega täidetud: palvused lauludega suurematelpühadel kogu haiglale, väiksemas ringis koosolemisedpalatis või puhketoas, muusika kuulamine, joonistaminetegevusruumides... Unustamatuid momente on olnud surijatega. Kui näeninimese silmis tänu ja rõõmu, mis on tulnud paanika jaahastuse asemele, siis pole sõnu vajagi. Hingehoiutöö on täis suurt vastutust Jumala ees. Sedatööd õpitakse tegutsedes, olukordi lahendades japalvetades. Suured teoreetilised teadmised iseenesestei aita, kui need pole rakendatud armastuse teenistusse,mis annab julguse olla lihtsalt inimene, kes hoolib. Vahel on kurb kuulda patsiendilt küsimust: "Kuule, miks sa minuga nii lahkelt räägid?" või "Kas sultõesti on minu jaoks aega?". Kuhu me ometi küll kiirustame,kui isegi lihtsa hetkelise tähelepanu eest ollaksevalmis ülistama taevani ja nimetama ingliks? Arvan, et igas patsiendis tuleb näha eelkõigeväärtuslikku inimest, mitte ainult objekti või diagnoosi.Olgu tegu mis tahes haigusega – ehedast inimlikuläheduse keelest saab igaüks aru! Kõik me polehingehoidjad, kuid hingehoidlik lähenemine teiseleinimesele ja vastav hoiak on igaühele vajalikud.Ühel õhtul enne magamajäämist ütles mu kolmeaastanetütar: "Emme, kui sa homme tööle lähed, siis hoolitse nendevanade inimeste eest!" Üllatudes uurisin edasi: "Kuidas ma seda peaksintegema?" Vastus tuli ruttu: "Mine ja rõõmusta neid!" Arvan, et kõik võiksid hommikuti tööle minna mõttega,et kedagi rõõmustada. Lihtsalt ja inimlikult. AIRE VARJOIda-Tallinna keskhaigla hingehoidja, teoloog