• 21.05.16, 08:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kalda: Oluline on lasta ka patsiendil rääkida

On raske leida eriala, haigust või terviseprobleemi, mille puhul muutus patsiendi käitumises või eluviisis ei annaks olulist panust paranemisse või probleemi ennetamisse. Siiski on arstid ja õed sageli probleemi ees, kuidas motiveerida patsienti seda muudatust tegema. Kuidas saada ta nii kaugele, et ta võtaks ka omapoolselt vastutuse vajadusel enda elu ümber korraldada?
Ruth Kalda, Tartu Ülikooli peremeditsiini õppetooli professor
  • Ruth Kalda, Tartu Ülikooli peremeditsiini õppetooli professor
  • Foto: Erik Prozes
Traditsiooniline nõustamine tähendab seda, et tervishoiutöötaja jagab patsiendile ohtralt nõuandeid, mida aga erinevate uuringute kohaselt järgitakse vähem kui pooltel juhtudel. U 30-60% juhtudest on nõuanded ununenud juba tund hiljem pärast nende andmist. Nii nagu seemet saab külvata vaid viljakasse ja ettevalmistatud pinnasesse, nii pole mõtet ka nõuannetel, mille vastuvõtmiseks ei ole patsient veel valmis. Mitte valmisolekut näitab see, et patsient hakkab vastu argumenteerima, leidma omapoolseid põhjuseid ja põhjendusi, miks ühte või teist soovitatut on raske ellu viia. Ta võib ka lihtsalt vaikides kuulata või siis näiliselt nõustuda, aga tegelikkuses ei juhtu midagi. Halvemal juhul võib kahjustuda ka patsiendi ja arsti suhe, sest patsient võib tunda end rünnatuna.

Seotud lood

Töökuulutused
  • 12.09.25, 09:17
Tallinna Haigla otsib juhatuse liiget (organisatsiooni juhtimine)
Unikaalne võimalus kujundada Eesti tervishoiu tulevikku!

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Meditsiiniuudised esilehele