LEAN mõtlemine tervishoius – 4 kiiret võitu lähinaabritelt

Juhtimisnõustaja Jari Kukkonen
Juhtimisnõustaja Jari Kukkonen

LEAN mõtlemine võib olla üheks lahenduseks tervishoiusüsteemi päästmisel. LEAN mõtlemine tähendab väärtustele keskendumist ning väärtusi defineeritakse teenuse saaja ehk patsiendi, mitte ressursi kokkuhoiu vaatenurgast, kirjutab juhtimisnõustaja Jari Kukkonen.

Selle rakendamine võimaldab patsiendil saada teenuseid kätte kiiremini, kvaliteetsemalt ja terviklikumalt ning aitab ühtlasi hoida kokku ka rahastaja ressurssi. Seda muidugi juhul, kui julgetakse ja osatakse sellise mõtteviisiga kaasa minna.

Viimastel aastatel on selline lähenemine kogunud suurt populaarsust tervishoiuvaldkonnas nii Soomes kui ka mujal maailmas. Püüdes leida viise, kuidas väärtust kõige vahetumalt pakkuda, tekib kõrvalproduktina ka ressursi kokkuhoid ning paraneb tervishoiutöötajate ja patsientide rahulolu. Vaatame lähemalt näiteid lähinaabrite juurest. 2018. aasta talvel tehti Helsingis 30 tervisekeskuses katsetusi LEAN mõtlemise rakendamiseks ja juba loetud nädalatega saavutati muu hulgas järgmisi tulemusi.

Vähenesid visiidijärgsed kõned patsientide poolt. Andmekogumisvormide abil selgitati välja põhilised põhjused miks ja milliste küsimustega patsiendid peale visiiti tervishoiuteenuse osutaja poole pöörduvad. Saadud tulemuste põhjal standardiseeriti info liikumist patsiendi juhendamisel, mille tulemusena vähenes visiidijärgsete kõnede arv märkimisväärselt ning omakorda vabanes aeg, mis kõnedega tegelemisele varem kulus.

Vähenes otsimiseks kuluv aeg ja vabanes 30% laopinda. 5S metoodikat rakendades paranes varude juhtimine. Ühiskasutuses olevates ruumides ja kärudes standardiseeriti varude paigutused nii, et neid oleks kõikidel töötajatel lihtne leida ja kasutada. KANBAN metoodika abil vähenes juhtumid, kus töö seiskus ning teenuse kvaliteet kannatas, sest vajalikud tarvikud said ootamatult otsa.

Vähenes visiitide arv teatud tüüpi ravijuhtumites. Eesmärgiga pakkuda terviklikumat teenust leiti võimalusi, kuidas vähendada patsiendi tühja liikumist ehk ebavajalikke kordusvisiite. Näiteks leiti sünnimärkide eemaldamisel võimalusi ühildada esialgne vaatlus ja opereerimine üheks visiidiks. Ka kipsi eemaldamisel õnnestus teatud juhtumite puhul vältida kordusvisiite, nimelt anti kipsi eemaldamise ülesanne füsioterapeudile, kes sai ühtlasi koheselt ka taastusraviga alustada. Vabanes arsti aeg ning ka patsiendi jaoks tähendas see ühte visiiti vähem.

Tööde jaotus aitas paremini keskenduda väärtuse loomisele. Meeskonnad arutasid süsteemselt läbi, kuidas ravipersonal võiks ülesandeid paremini omavahel jaotada nii, et igaüks saaks keskenduda maksimaalsele väärtuse loomisele. Tööde jaotust visualiseeriti kasutades projekti käigus loodud tööriistu ning viidi ellu muudatusi, mis parandasid tervishoiutöötajate rahulolu ning mõjutasid omakorda ka patsientide rahulolu. 

Helsingi tervisekeskuste LEAN mõtlemise projekti tulemusel tekkis rutiin tegevuste pidevaks hindamiseks ja täiustamiseks. Tänaseks on Eestis tehtud esialgseid katsetusi LEAN mõtlemise rakendamiseks, kuid suures pildis on teadmised ja kogemused selles vallas veel puudulikud. Euroopa tervishoiu kvaliteediühingu endine president David Somekh ütles: „Eesti oleks tänu oma väiksusele ideaalne maa uute lähenemisviiside katsetamiseks, mis võiksid näidata teed lääne kriisis oleva tervishoiusüsteemi lahendamiseks.“

Lisa kommentaar

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

JÄLGI MEDITSIINIUUDISEID SOTSIAALMEEDIAS:

RSS

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Meditsiini­uudised

12. veebruar 2019

Laadi PDF

Meditsiin Fookuses

veebruar 2019

Laadi PDF

Tervise­uudised

veebruar 2019

Laadi PDF

Meditsiiniuudiseid ja mu.ee saavad tellida vaid need isikud, kellel on kehtiv retseptikirjutamise õigus. Toimetusel on õigus seda küsida ja kontrollida.