Viimaste kuude ühe suurema märgi on Eesti ühiskonnas maha pannud Merike Kaunissaare. Näidates ära oma magistritöös, et riigibrändi logo "Welcome to Estonia" ei kõlba üldsegi selleks, milles see mõeldud oli.
Viimaste kuude ühe suurema märgi on Eesti ühiskonnasmaha pannud Merike Kaunissaare. Näidates ära omamagistritöös, et riigibrändi logo "Welcome to Estonia"ei kõlba üldsegi selleks, milles see mõeldud oli. Merike Kaunissaare, kes muidu peab Tartu ülikoolikliinikumi lastefondi juhataja ametit, ei kõhklehetkegi, kui temalt küsida, kas Eesti märgi äpardumisetõestamine on talle rohkem sõpru või vaenlasi toonud."Loomulikult sõpru," naerab ta otsekohe vastuseks. "Jusiis inimesed tundsid ära, et midagi on tõepoolestvalesti, toetus märgile on õhuke. Tegijate seltskondtoetab, vaatajate seltskond enamasti ei toeta," sõnabta. "Väga huvitav oli uurida vastukaja, kuidas teisedinimesed on sellest märgist aru saanud, Mul endal oliettekujutus tegelikult olemas, olen ju disainer," jätkabKaunissaare. No kuidas siis saadakse? Ühe lausega kokkuvõttes tõestas vastne magister, et märgi vorm ei väljendaseda, mida tegelikult on soovitud öelda, et pilt ja sõnaräägivad eri keelt. Selgituseks loetleb ta brändi Estonia sisukokkuvõtvas mudelis toodud soovide ja logos tunnetatudtegelikkuse vastuolusid. Eesti soov on tulevikusparemaks muutuda, aga logo lahendus on retrostiilne.Mudelis tahetakse olla põhjamaised ja euroopalikud,aga logos on tunnetatud ameerikalikkust. Tekstiline osatahab näidata eestlasi edumeelse ja arenemisaltitööandja seisukohast, märk räägib meist aga kui küllarvutiseerunud, kuid lapselikest madalaharidustasemega töövõtjatest... Iseenesest ei öeldaeestlaste kohta midagi ega näidata neid kuidagi… "Ah et seal on siis mingid jutud ka!?," küsis kaitsmiselviibinud meediadisaini asjatundja üllatusega. "Kuijutud, mis selle logo taga on, räägivad teist keelt, siisesmamulje puhul on ikkagi pilt primaarne. Nähakse märkija nii saadaksegi Eestist ja eestlastest mulje nii, nagumärk välja näeb – hästi arvutistunud lapsik rahvas. Kas seeoligi eesmärk?" Pilt ja märgikeel räägib Kaunissaare hinnangul paljurohkem kui ette osatakse kujutada. Sellesse tuleks paljuhoolikamalt suhtuda. Ta toob näiteks hiljuti ühe suure päevalehe esiküljelilmunud foto, kus mees näitab lugejale/vaatajalekeskmist sõrme, milles on laulatusõrmus. "Tegu oli tõsiseja analüüsiva looga, et Eestis abiellutakse üha vähem jne.Aga pilt rääkis hoopis midagi muud, kõik ju teavad, midaselline žest tähendab. Kui fuck you, siis fuckyou, mis see lugu siis enam loeb," sõnastab taotsekoheselt. Meditsiinimaailmaga paralleelle tõmmates jätkab tateise näitega: kui arst tuleb kliinikussekorstnapühkijakuues või ooperikostüümis, siis võib ta juikka olla seesama arst ja anda hea nõu, aga märksüsteem ontäiesti vale ja arst tekitab sellisena suhtlemisesainult segadust. "Ei ole sugugi kindel, kas patsient toimibootuspäraselt. On korstnapühkijakuub targa arsti seljasväike ja vähetähtis märk?" Brändi tegemisele kulus 13 miljonit. Valdavalt infotöötlemisele ja selle alusel mudeli koostamisele,selgitab disainer. Logo enda tegemine maksis veidi üle100 000 krooni. Kui see tehti Inglismaal, siis on tegemistumbes spetsialisti ühe kuu palgaga. Odav töö, kuid esindabkogu projekti. Samas ei väida Kaunissaare sugugi, et need miljonidoleksid tervikuna maha visatud raha. Brändi tegemiseluuriti põhjalikult Eesti ja eestlaste hoiakuid, toodivälja igasugust infot, kahetsusväärselt ei peegeldu seekõik aga märgis. "Brändi visuaalne osa ebaõnnestus,"resümeerib ta. Palju infot andis omakorda ka poleemikamärgi ümber. Eesti logo kui selline pole tema hinnanguliseenesest omaette asjana sugugi halb. See sobiks vägahästi näiteks kiire müügiga tarbeasjale: lõbustuspargikiirtoit, küpsised, hamburger – lihtne ja odav asi, mis"kiirelt liigub". Või siis IT valdkonda:mobiiltelefonile, inetrnetikauplusele, arvutifirmalogoks. Selline plinkiv ja lugema kutsuv, nagu seeon. Tänavu Tartu eduka daami tiitli pälvinud MerikeKaunissaare tegi oma magistritööga algust 1999. aastal.Et ta oli lõpetanud 1981. aastal kunstiinstituudi, siistuli alustada eelmagistrantuurist ja nntasanduseksamite tegemisest. "Õigupoolest kasutasinära kogu aja, mis ühel riigieelarvelisel magistrandil onüldse võimalik kasutada. Kaasa arvatud akadeemilisepuhkuse, sest töö tuli valmis saada pere ja töö kõrvalt,"tõdeb ta nüüd. Magistritöö "Welcome to Estonia" teemal kaitsesKaunissaare märtsi algul TÜ ajakirjanduse jakommunikatsiooni osakonnas. "Mind on huvitanud pildi jasõna vastavuse temaatika," ei välista ta, et võib mõneaja pärast asuda ka visuaalanalüüsi teemalisedoktoritöö kallale. Ja tegelikult on Merike Kaunissaare täitsa päri, etEestil võiks oma märk olla küll. Kuid samas lükkab ta kohetagasi Meditsiiniuudiste ettepaneku võtta pliiats javisandada selle loo juurde üks Eesti riigile sobiliklogo. "See asi ikka päris nii kiiresti ka ei käi..."
Seotud lood
Kandideerimise tähtaeg: 12.05.2025