Ainult tellijatele
16. mai 2005
Ainult tellijatele
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

PILK: Ees­ti mär­gi hin­da­ja

Vii­mas­te kuu­de ühe suu­re­ma mär­gi on Ees­ti ühis­kon­nas ma­ha pan­nud Me­ri­ke Kau­nis­saa­re. Näi­da­tes ära oma ma­gist­ri­töös, et rii­gib­rän­di lo­go "Wel­co­me to Es­to­nia" ei kõl­ba üld­se­gi sel­leks, mil­les see mõel­dud oli.

Vii­mas­te kuu­de ühe suu­re­ma mär­gi on Ees­ti ühis­kon­nasma­ha pan­nud Me­ri­ke Kau­nis­saa­re. Näi­da­tes ära omama­gist­ri­töös, et rii­gib­rän­di lo­go "Wel­co­me to Es­to­nia"ei kõl­ba üld­se­gi sel­leks, mil­les see mõel­dud oli. Merike Kau­nis­saa­re, kes mui­du peab Tar­tu üli­koo­liklii­ni­ku­mi las­te­fon­di ju­ha­ta­ja ame­tit, ei kõhk­lehet­ke­gi, kui te­malt kü­si­da, kas Ees­ti mär­gi äpar­du­mi­setões­ta­mi­ne on tal­le roh­kem sõp­ru või vaen­la­si too­nud."Loo­mu­li­kult sõp­ru," nae­rab ta ot­se­ko­he vas­tu­seks. "Jusiis ini­me­sed tund­sid ära, et mi­da­gi on tõe­poo­lestva­les­ti, toe­tus mär­gi­le on õhu­ke. Te­gi­ja­te selts­kondtoe­tab, vaa­ta­ja­te selts­kond ena­mas­ti ei toe­ta," sõ­nabta. "Vä­ga hu­vi­tav oli uu­ri­da vas­tu­ka­ja, kui­das tei­sedini­me­sed on sel­lest mär­gist aru saa­nud, Mul en­dal oliet­te­ku­ju­tus te­ge­li­kult ole­mas, olen ju di­sai­ner," jät­kabKau­nis­saa­re. No kui­das siis saa­dak­se? Ühe lau­se­ga kok­kuvõt­tes tões­tas vast­ne ma­gis­ter, et mär­gi vorm ei väl­jen­dase­da, mi­da te­ge­li­kult on soo­vi­tud öel­da, et pilt ja sõ­narää­gi­vad eri keelt. Sel­gi­tu­seks loet­leb ta brän­di Es­to­nia si­sukok­ku­võt­vas mu­de­lis too­dud soo­vi­de ja lo­gos tun­ne­ta­tudte­ge­lik­ku­se vas­tuo­lu­sid. Ees­ti soov on tu­le­vi­kuspa­re­maks muu­tu­da, aga lo­go la­hen­dus on ret­ros­tiil­ne.Mu­de­lis ta­he­tak­se ol­la põh­ja­mai­sed ja eu­roo­pa­li­kud,aga lo­gos on tun­ne­ta­tud amee­ri­ka­lik­kust. Teks­ti­li­ne osata­hab näi­da­ta eest­la­si edu­meel­se ja are­ne­mi­sal­titööand­ja sei­su­ko­hast, märk rää­gib meist aga kui küllar­vu­ti­see­ru­nud, kuid lap­se­li­kest ma­da­laha­ri­dus­ta­se­me­ga töö­võt­ja­test... Isee­ne­sest ei öel­daeest­las­te koh­ta mi­da­gi ega näi­da­ta neid kui­da­gi… "Ah et seal on siis min­gid ju­tud ka!?," kü­sis kaits­mi­selvii­bi­nud mee­dia­di­sai­ni as­ja­tund­ja ül­la­tu­se­ga. "Kuiju­tud, mis sel­le lo­go ta­ga on, rää­gi­vad teist keelt, siises­ma­mul­je pu­hul on ik­ka­gi pilt pri­maar­ne. Nä­hak­se mär­kija nii saa­dak­se­gi Ees­tist ja eest­las­test mul­je nii, na­gumärk väl­ja näeb – häs­ti ar­vu­tis­tu­nud lap­sik rah­vas. Kas seeoli­gi ees­märk?" Pilt ja mär­gi­keel rää­gib Kau­nis­saa­re hin­nan­gul pal­juroh­kem kui et­te osa­tak­se ku­ju­ta­da. Sel­les­se tu­leks pal­juhoo­li­ka­malt suh­tu­da. Ta toob näi­teks hil­ju­ti ühe suu­re päe­va­le­he esi­kül­jelil­mu­nud fo­to, kus mees näi­tab lu­ge­ja­le/vaa­ta­ja­lekesk­mist sõr­me, mil­les on lau­la­tu­sõr­mus. "Te­gu oli tõ­si­seja ana­lüü­si­va loo­ga, et Ees­tis abiel­lu­tak­se üha vä­hem jne.Aga pilt rää­kis hoo­pis mi­da­gi muud, kõik ju tea­vad, mi­dasel­li­ne žest tä­hen­dab. Kui fuck you, siis fuckyou, mis see lu­gu siis enam loeb," sõ­nas­tab taot­se­ko­he­selt. Me­dit­sii­ni­maail­ma­ga pa­ral­leel­le tõm­ma­tes jät­kab tatei­se näi­te­ga: kui arst tu­leb klii­ni­kus­sekorst­na­püh­ki­ja­kuues või oo­pe­ri­kos­tüü­mis, siis võib ta juik­ka ol­la see­sa­ma arst ja an­da hea nõu, aga märk­süs­teem ontäies­ti va­le ja arst te­ki­tab sel­li­se­na suht­le­mi­sesai­nult se­ga­dust. "Ei ole su­gu­gi kin­del, kas pat­sient toi­miboo­tus­pä­ra­selt. On korst­na­püh­ki­ja­kuub tar­ga ars­ti sel­jasväi­ke ja vä­he­täh­tis märk?" Brän­di te­ge­mi­se­le ku­lus 13 mil­jo­nit. Val­da­valt in­fotööt­le­mi­se­le ja sel­le alu­sel mu­de­li koos­ta­mi­se­le,sel­gi­tab di­sai­ner. Lo­go en­da te­ge­mi­ne mak­sis vei­di üle100 000 kroo­ni. Kui see teh­ti Ing­lis­maal, siis on te­ge­mistum­bes spet­sia­lis­ti ühe kuu pal­ga­ga. Odav töö, kuid esin­dabko­gu pro­jek­ti. Sa­mas ei väi­da Kau­nis­saa­re su­gu­gi, et need mil­jo­nidolek­sid ter­vi­ku­na ma­ha vi­sa­tud ra­ha. Brän­di te­ge­mi­seluu­ri­ti põh­ja­li­kult Ees­ti ja eest­las­te hoia­kuid, too­diväl­ja iga­su­gust in­fot, ka­het­sus­väär­selt ei pee­gel­du seekõik aga mär­gis. "Brän­di vi­suaal­ne osa ebaõn­nes­tus,"re­sü­mee­rib ta. Pal­ju in­fot an­dis oma­kor­da ka po­lee­mi­kamär­gi üm­ber. Ees­ti lo­go kui sel­li­ne po­le te­ma hin­nan­gulisee­ne­sest omaet­te as­ja­na su­gu­gi halb. See so­biks vä­gahäs­ti näi­teks kii­re müü­gi­ga tar­beas­ja­le: lõ­bus­tus­par­gikiir­toit, küp­si­sed, ham­bur­ger – liht­ne ja odav asi, mis"kii­relt lii­gub". Või siis IT vald­kon­da:mo­biil­te­le­fo­ni­le, inetr­ne­ti­kaup­lu­se­le, ar­vu­ti­fir­malo­goks. Sel­li­ne plin­kiv ja lu­ge­ma kut­suv, na­gu seeon. Tä­na­vu Tar­tu edu­ka daa­mi tiit­li päl­vi­nud Me­ri­keKau­nis­saa­re te­gi oma ma­gist­ri­töö­ga al­gust 1999. aas­tal.Et ta oli lõ­pe­ta­nud 1981. aas­tal kuns­tiins­ti­tuu­di, siistu­li alus­ta­da eel­ma­gist­ran­tuu­rist ja nnta­san­du­sek­sa­mi­te te­ge­mi­sest. "Õi­gu­poo­lest ka­su­ta­sinära ko­gu aja, mis ühel rii­giee­lar­ve­li­sel ma­gist­ran­dil onüld­se või­ma­lik ka­su­ta­da. Kaa­sa ar­va­tud aka­dee­mi­li­sepuh­ku­se, sest töö tu­li val­mis saa­da pe­re ja töö kõr­valt,"tõ­deb ta nüüd. Ma­gist­ri­töö "Wel­co­me to Es­to­nia" tee­mal kait­sesKau­nis­saa­re märt­si al­gul TÜ aja­kir­jan­du­se jakom­mu­ni­kat­sioo­ni osa­kon­nas. "Mind on hu­vi­ta­nud pil­di jasõ­na vas­ta­vu­se te­maa­ti­ka," ei vä­lis­ta ta, et võib mõ­neaja pä­rast asu­da ka vi­suaa­la­na­lüü­si tee­ma­li­sedok­to­ri­töö kal­la­le. Ja te­ge­li­kult on Me­ri­ke Kau­nis­saa­re täit­sa pä­ri, etEes­til võiks oma märk ol­la küll. Kuid sa­mas lük­kab ta ko­heta­ga­si Me­dit­sii­niuu­dis­te et­te­pa­ne­ku võt­ta pliiats javi­san­da­da sel­le loo juur­de üks Ees­ti rii­gi­le so­bi­liklo­go. "See asi ik­ka pä­ris nii kii­res­ti ka ei käi..."

Kui oled juba tellija, siis logi sisse või vormista tellimus
EraisikEttevõte
Olen tingimustega nõus
Kaardimaksega
Mobiilimaksega
Juhime tähelepanu, et Sul on õigus keelata oma kontaktandmete kasutamine samasuguste toodete või teenuste otseturustuse tegemiseks võttes Äripäevaga ühendust aadressil [email protected] või telefonil 667 0099.
Jaga lugu
Mu.ee toetajad:
Kadi HeinsaluPeatoimetajaTel: 667 0451
Violetta RiidasToimetajaTel: 667 0454
Siret TrullAjakirjanik-toimetajaTel: 667 0446
Triin Tabur Meditsiiniuudiste toimetajaTel: 6670 455
Karin TammMeditsiiniuudiste sündmuse juhtTel: 513 8862
Hanna SultsMeditsiiniuudiste sündmuste projektijuhtTel: 6670 385
Maarja KõrvMeditsiinimeedia müügijuhtTel: 5257708