1. juuni 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Autojuhtidel hakatakse mõõtma KMId ja kaelaümbermõõtu

Apnoe raviks mõeldud maskiga patsient.
Foto: ÄP/Andras Kralla
Valitsusse jõuavad peagi kinnitamiseks sõidukijuhi tervisekontrolli puudutava määruse muudatused, mis näevad ette, et mõnede haiguste põdejatel tuleb asuda sagedamini kontrollis käima ja kõigil juhtidel tuleb nende avastamiseks asuda läbima täiendavaid uuringuid.

Kui kehtiv kord näeb ette, et juhtidel tuleb kontrollida vererõhku, nägemist ja veresuhkru taset, siis muudatuste jõustumise järel täieneb kontrollide nimekiri kehamassiindeksi (KMI) arvutamise ja kaelaümbermõõdu mõõtmisega, kirjutas majandus24.Määruse eelnõu seletuskirja kohaselt on muudatus seotud obstruktiivse uneapnoe sündroomi lisamisega juhtide tervisenõuetesse ja meditsiiniliste vastunäidustuste loetelusse.Obstruktiivse uneapnoe sündroom on haigus, kus ülemiste hingamisteede takistusest tingitult õhuvool uneajal kopsudesse seiskub perioodiliselt kestusega üle 10 sekundi. Korduvate ärkamiste ei jõua haiged läbida sügava une faase, mistõttu tekib väljendunud päevane unisus ja kontsentratsioonivõime langus.Obstruktiivse uneapnoe sündroomi suureks riskiteguriks on rasvumine ehk ülekaal. Erinevate uuringutega on kindlaks tehtud, et kehamassiindeks üle 35 ning kaelaümbermõõt meestel üle 43 cm ja naistel üle 40 cm on näitajad, mille puhul peab mõtlema võimalikule obstruktiivse uneapnoe sündroomile.Lisaks tekib määruse muudatuse jõustumisel juhtidel ja juhtimisõiguse taotlejatel, kes põevad epilepsia ja selle teatud vorme ning obstruktiivse uneapnoe sündroomi, kohustus läbida tervisekontroll tavapärasest tihemini.Näiteks sõltuvalt obstruktiivse uneapnoe sündroomi prognoosist võib tervisekontrolli sagedus juhile olla üks kord aastas. Samuti tekib kohustus olla regulaarsel jälgimisel vastava eriala arsti juures, nagu näiteks neuroloogi juures epilepsiahaigetel ja unemeditsiini pädevusega eriarsti juures obstruktiivse uneapnoe sündroomi põdejail.Epilepsia või epilepsia eri vormide diagnoosi korral hinnatakse mootorsõidukijuht ja juhtimisõiguse taotleja neuroloogi poolt juhtimisvõimeliseks, kui tal pole esinenud epilepsiahoogu ühe aasta jooksul, kuid ta peab olema neuroloogi järelevalve all vähemalt viis aastat.Sarnaselt epilepsiaga peab ka obstruktiivse uneapnoe sündroomi kahtlusega mootorsõidukijuht ja juhtimisõiguse taotleja läbima unemeditsiini pädevusega eriarsti konsultatsiooni ja vajaduse korral tehakse ka diagnoosi kinnitamiseks vajalikud spetsiifilised uuringud.

Liitu Meditsiiniuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Meditsiiniuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Kadi HeinsaluMeditsiiniuudiste peatoimetajaTel: 6670 451
Violetta RiidasMeditsiiniuudiste toimetajaTel: 6670 454
Margot VentMeditsiiniuudiste toimetajaTel: 6670 446
Kristiina KäitMeditsiiniuudiste toimetajaTel: 58552330
Karin TammMeditsiiniuudiste sündmuse juhtTel: 513 8862
Minna Liisi LiivrandMeditsiiniuudiste sündmuste projektijuhtTel: 6670 230
Maarja KõrvMeditsiinimeedia müügijuhtTel: 5257708
TellimiskeskusTel: 667 0099