Kuula artiklit
Autor: Meditsiiniuudised • 18. jaanuar 2019
Kuula artiklit
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

LEAN mõtlemine tervishoius – 4 kiiret võitu lähinaabritelt

Juhtimisnõustaja Jari Kukkonen
Foto: Äripäev
LEAN mõtlemine võib olla üheks lahenduseks tervishoiusüsteemi päästmisel. LEAN mõtlemine tähendab väärtustele keskendumist ning väärtusi defineeritakse teenuse saaja ehk patsiendi, mitte ressursi kokkuhoiu vaatenurgast, kirjutab juhtimisnõustaja Jari Kukkonen.

Selle rakendamine võimaldab patsiendil saada teenuseid kätte kiiremini, kvaliteetsemalt ja terviklikumalt ning aitab ühtlasi hoida kokku ka rahastaja ressurssi. Seda muidugi juhul, kui julgetakse ja osatakse sellise mõtteviisiga kaasa minna.

Viimastel aastatel on selline lähenemine kogunud suurt populaarsust tervishoiuvaldkonnas nii Soomes kui ka mujal maailmas. Püüdes leida viise, kuidas väärtust kõige vahetumalt pakkuda, tekib kõrvalproduktina ka ressursi kokkuhoid ning paraneb tervishoiutöötajate ja patsientide rahulolu. Vaatame lähemalt näiteid lähinaabrite juurest. 2018. aasta talvel tehti Helsingis 30 tervisekeskuses katsetusi LEAN mõtlemise rakendamiseks ja juba loetud nädalatega saavutati muu hulgas järgmisi tulemusi.

Äripäeva Akadeemia koolituse "LEAN mõtlemine tervishoius", kohta, kus koolitaja on Jari Kukkonen, vaata lähemalt SIIT.

Vähenesid visiidijärgsed kõned patsientide poolt. Andmekogumisvormide abil selgitati välja põhilised põhjused miks ja milliste küsimustega patsiendid peale visiiti tervishoiuteenuse osutaja poole pöörduvad. Saadud tulemuste põhjal standardiseeriti info liikumist patsiendi juhendamisel, mille tulemusena vähenes visiidijärgsete kõnede arv märkimisväärselt ning omakorda vabanes aeg, mis kõnedega tegelemisele varem kulus.

Vähenes otsimiseks kuluv aeg ja vabanes 30% laopinda. Rakendades 5S metoodikat, paranes varude juhtimine. Ühiskasutuses olevates ruumides ja kärudes standardiseeriti varude paigutused nii, et neid oleks kõikidel töötajatel lihtne leida ja kasutada. KANBAN metoodika abil vähenes juhtumid, kus töö seiskus ning teenuse kvaliteet kannatas, sest vajalikud tarvikud said ootamatult otsa.

Vähenes visiitide arv teatud tüüpi ravijuhtumites. Eesmärgiga pakkuda terviklikumat teenust leiti võimalusi, kuidas vähendada patsiendi tühja liikumist ehk ebavajalikke kordusvisiite. Näiteks leiti sünnimärkide eemaldamisel võimalusi ühildada esialgne vaatlus ja opereerimine üheks visiidiks. Ka kipsi eemaldamisel õnnestus teatud juhtumite puhul vältida kordusvisiite, nimelt anti kipsi eemaldamise ülesanne füsioterapeudile, kes sai ühtlasi koheselt ka taastusraviga alustada. Vabanes arsti aeg ning ka patsiendi jaoks tähendas see ühte visiiti vähem.

Tööde jaotus aitas paremini keskenduda väärtuse loomisele. Meeskonnad arutasid süsteemselt läbi, kuidas ravipersonal võiks ülesandeid paremini omavahel jaotada nii, et igaüks saaks keskenduda maksimaalsele väärtuse loomisele. Tööde jaotust visualiseeriti kasutades projekti käigus loodud tööriistu ning viidi ellu muudatusi, mis parandasid tervishoiutöötajate rahulolu ning mõjutasid omakorda ka patsientide rahulolu.

Helsingi tervisekeskuste LEAN mõtlemise projekti tulemusel tekkis rutiin tegevuste pidevaks hindamiseks ja täiustamiseks. Tänaseks on Eestis tehtud esialgseid katsetusi LEAN mõtlemise rakendamiseks, kuid suures pildis on teadmised ja kogemused selles vallas veel puudulikud. Euroopa tervishoiu kvaliteediühingu endine president David Somekh ütles: „Eesti oleks tänu oma väiksusele ideaalne maa uute lähenemisviiside katsetamiseks, mis võiksid näidata teed lääne kriisis oleva tervishoiusüsteemi lahendamiseks.“

Jari Kukkonen oli juhtiv ekspert Tartu Ülikooli Kliinikumi juhtimismudeli välja töötamisel kliinikumi loomise ajal ning ta on nõustanud Eesti kõiki suurimaid haiglaid arengukavade välja töötamisel. Aastatel 2005–2009 vastutas ta Deloitte’s tervishoiusektori nõustamise eest Kesk-Euroopa regioonis. Ta on nõustanud Tallinna linna tervishoiu arengukava loomisel ning oli juhtiv ekspert Tallinna uue haigla loomise määratlemise etapis.

LEAN mõtlemine tervishoius – 4 kiiret võitu lähinaabritelt
Kuula artiklit

LEAN mõtlemine tervishoius – 4 kiiret võitu lähinaabritelt

Liitu Meditsiiniuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Meditsiiniuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Kadi HeinsaluMeditsiiniuudiste peatoimetajaTel: 6670 451
Violetta RiidasMeditsiiniuudiste toimetajaTel: 6670 454
Margot VentMeditsiiniuudiste toimetajaTel: 6670 446
Kristiina KäitMeditsiiniuudiste toimetajaTel: 58552330
Karin TammMeditsiiniuudiste sündmuse juhtTel: 513 8862
Minna Liisi LiivrandMeditsiiniuudiste sündmuste projektijuhtTel: 6670 230
Maarja KõrvMeditsiinimeedia müügijuhtTel: 5257708
TellimiskeskusTel: 667 0099