Kas sellest üksi piisab? Kindlasti mitte. Nii tegeleme täiendavate tuluallikate leidmisega ja suuname tähelepanu haiguste ennetamisele, sh ka krooniliste haigete jälgimisele, ravimite järjepidevale kasutamisele ning sotsiaalsete tugiteenuste pakkumisele. 2016. aasta kevadel soovin valitsusse viia analüüsi, mis hõlmaks ravikindlustuse pikaajalist jätkusuutlikkust, sh ka tulubaasi laiendamist muude kui vaid tööhõivel põhinevate maksude kaudu.
Positiivsest arengutest hoolimata on meil eriarstiabis endiselt palju ebaefektiivsust. Meil on liiga palju patsiente, keda võiks eriarsti asemel teenindada perearst, seda heas koostöös maakonnahaigla ja kiirabiga. Tugev esmatasandi tervishoid on Eesti tervisesüsteemi üks põhieesmärkidest, selle üks osa on aastaks 2023 vähemalt 35 esmatasandi tervisekeskuse ehitamine või renoveerimine. Teiseks tuleb parandada haiglate omavahelist koostööd, et raviprotsessis oleks võimalikult vähe tarbetute uuringute tegemist ja dubleerimist ning et piiratud ja kallist tervishoiuressurssi kasutataks mõistlikult.
Tervishoiusüsteemi kui terviku käsitlemisel ei piisa sellestki. Suur hulk tervisenäitajatest ei sõltu ravisüsteemi toimimisest, vaid sellest, kuidas inimesed elavad. Meie rahva eeldatav eluiga on Eestis üks madalaimaid Euroopa Liidus, südame-veresoonkonnahaiguste, vähktõve ja vigastustega seotud andmed näitavad, et olukorda on võimalik parandada. Riik peab siinkohal oma rahva tervise eest seisma vajadusel rangemate poliitikatega, sest see on riigi põhiseaduslik kohus. Eesmärk on ju üks: odavaimad ravijuhud on need, mis jäävad olemata.
Mul on hea meel, et veel lõppenud aastal jõudis Riigikogusse osa tubakaseaduse muudatustest, mille eesmärk on tubakatoodete tarvitamise ja kahjude vähendamine. Aktiivne arutelu alkoholiseaduse ja reklaamiseaduse muutmise ümber, ühtlasi avaliku arvamuse uuring tõestavad, et oleme siingi õigel teel – Eesti inimene tajub alkoholiga seotud probleeme teravalt ja nõustub, et riik peaks karmistama senist lõtva alkoholipoliitikat. Muudatused on hetkel kooskõlastusringil ja peagi esitan need valitsusele.
Paralleelselt HIV-strateegia hindamisega oleme paremaks ennetustööks, tõhusamaks testimiseks ja raviks võtnud sihiks uue rohelise raamatu väljatöötamise, mis peaks valmima alanud aasta lõpuks. Ühtlasi on ministeeriumis ettevalmistamisel toitumise ja liikumise roheline raamat, mis peaks andma suunised vastavate ennetavate poliitikate väljatöötamiseks.
Eelnevalt kirjeldasin peamisi Eesti tervishoiu ees seisvaid väljakutseid ja lähiaastate plaane. Pean oluliseks märkida, et nende õnnestumine sõltub suuresti meie kõigi koostöötahtest. Minul on tahe olemas. Soovin kõigile head ja tervislikku pühadeaega ja aastavahetust.
Autor: Jevgeni Ossinovski, tervise- ja tööminister